Brev:
Højde og vægt
30. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Højde og vægt
Kære Helen
Jeg har læst dit svar hvad angår højde og vægt hos den 1 årige pige, og vil gerne vide lidt mere.
Jeg har selv en dejlig og frisk lille dreng på 1 år, som ved fødslen vejede 3300 g og var 52 cm. Han har hele tiden vokset hurtigt og ligget på 90 pct. kurven men omkring de 6 måneder bremsede væksten og nu hvor han er blevet 1 år vejer han 10,2 kg og måler 80 cm, og er røget godt ned ad kurverne.
Han har været i dagpleje siden har var 9½ måned og begyndte at kravle i den alder, og har været meget fysisk aktiv de sidste tre måneder, som jeg går ud fra er en del af forklaringen på hans forholdsvis lille vægtøgning.
Han har normalt en god appetit og får altid smør i den hjemmelavede grød og drikker sødmælk (plus en enkelt ammetår eller tre til aften/ nat). Vi giver ham tre hovedmåltider plus tre-fire mellemmåltider i løbet af dagen, men når han bliver passet får han kun eftermiddagsfrugt, aftensmad og dessert hjemme.
Mener du vi skal have grund til yderligere bekymring eller skal vi bare tolke det således at hans vækst er stagneret fordi han brænder så meget krudt af hver dag og i øvrigt viser alle tegn på trivsel.
Hans storesøster var 2 cm kortere men vejede 400 g mere ved et år, og havde stort set samme størrelse ved fødslen - men hun kravlede ikke så meget som lillebror i samme alder.
Mange hilsner
Pia