Svar: Vågner mange gange i løbet af natten - 10 mdr.

4. august 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Albertes mor

Du har naturligvis fuldstændig ret i at der sandsynligvis er er sammenhæng mellem Albertes alder og dermed udvikling og hendes vægring mod at ville sove i løbet af dagen. Det er også sådan at de fleste børn er mellem 12-18 månender inden de kan nøjes med kun en lur dagligt. Der er dog igen regler uden undtagelse og viser det sig at jeres datter i en alder af 10 måneder trives med en lur dagligt, så er hun ikke den første og jeg synes det er et forsøg værd ...

Viser det sig så modsat at hun ved start i dagpleje bliver ekstra træt og har brug for en kort formiddagslur igen, så må det så være sådan. Men indtil da, så synes jeg I skal forsøge med kun en lur dagligt.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen: Evt. flaske med mme, alternativet er en ekstra flaske sen aften ...

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, gerne frisk frugt. Vand af kop.

Her plejer hun så at sove formiddagslur, men den kan I forsøge at springe over.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, grøntsagsmos, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop.

Puttes til middagslur. Hvis hun har sovet formiddagslur fra f.eks. 10-10.45, så vil det være fint at putte hende til middagslur kl. 13.30-14. Hvis hun har sprunget formiddagsluren over, så vil det være fint at putte hende til middagslur kl. ca 12 og lade hende sove et par timer

Eftermiddag: En skål tykmælk med rugbrødsdrys, lidt müsli, frugtmos, friske bær og lignende. ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden osv. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun kan spise alt som I spiser, moset mad og mad i stykker.

Evt. lidt frugtgrød med sødmælk til dessert, sødmælk eller vand af kop.

Puttes til ...

Annonce

... natten med flaske kl. 19-20

Sen aften 23-24: Evt. flaske, det afhænger helt af hendes samlede mælkeindtag og hvorvidt du foretrækker flaske tidlig morgen i stedet.

Det vil være fint at bibeholde 400ml mme dagligt indtil 12 måneders alderen og herefter bør flaskerne stoppe. Ved siden af sin mme kan hun så få mad som ovenfor beskrevet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til protest mod at skulle sove i barnevogn, så skal man naturligvis vurdere hvorvidt hun reelt har behov for at sove eller som sagt kan nøjes med en sammenhængende lur i løbet af dagen i stedet. Eller om det handler om at hun nu er mere selvstændig og naturligt protesterer mod at skulle sove, ligesom hun også protesterer mod at skulle have ble på, blive madet med ske osv. - meget almindeligt for børn i den alder ..:o)

Hvis det er en protest om at ville opleve, bestemme lidt mere osv. så kan det være en rigtig god idé at møde hende, ved at lade hende sidde op i vognen, kigge på verden, trille en tur og fylde hende med oplevelser og først når hun viser sig parat, viser træthedstegn, så puttes hun til lur. Det er klart at dagplejer ikke har denne mulighed, men hos hende vil rutinerne naturligt være anderledes og ofte ikke noget problem. Denne metode kan også give jer en idé om hvornår jeres datter egentlig er træt nok til at blive puttet, hvornår tidspunktet er rigtigt ...

Hendes natlige opvågninger og uro om natten hænger sammen med hendes alder, hendes motoriske udvikling, oplevelser, bearbejdelse af diverse stimuli i drømme osv. I må her forsøge at få hende til at sove videre uden for meget snak, bare hjælpe hende med at skifte stilling, blive kærtegnet lidt, et stille "sssyy" eller "såååå" kan hjælpe hende videre i søvnen.

Dagens forløb, søvnen, rutinerne, maden osv. dagen igennem spiller naturligt ind på hendes søvn om natten. Tingene hænger sammen. Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39