Vågner mange gange i løbet af natten - 10 mdr.

4. august 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vågner mange gange i løbet af natten - 10 mdr.

Hej Helen

Jeg har søgt lidt i dine råd til andre, men har vist brug for et "skræddersyet" råd ;-)

Vores datter Alberte er nu 10 ½ mdr. og er bare en rigtig dejlig og glad lille pige. Men i løbet af den seneste tid har vi fået en del problemer med at putte hende i løbet af dagen - og problemer med, at hun vågner meget i løbet af natten.

Vi putter hende typisk omkring kl. 19.30, hvilket sjældent giver problemer. Hun får en flaske vælling (ca. 300 ml) inden hun bliver puttet. Mange dage sover hun så et godt stræk, men meget ofte vågner hun flere gange - nogle gange hver time i løbet af natten. Hun bruger ikke sut (har selv valgt den fra da hun fik tænder), så vi giver hende i stedet en tår vand af sutteflasken hvorefter hun typisk putter sig igen. Nogle gange tager vi hende op lidt og så putter hun sig, når vi lægger hende igen.

Mellem kl. 4.30 - 6.00 kan vi ikke længere holde hende hen med vand længere, og skal så enten stå op med hende eller alt. give hende en lille flaske (ca. 150 ml) hvorefter hun så sover igen til ca. kl. 7.30. De nætter hvor hun er meget vågen ender det som oftest med flasken, så jeg kan få bare lige lidt mere søvn.. MEN nu skal jeg starte på arbejde og har brug for en løsning hvor hun ikke vågner 10 gange om natten. Kan vi gøre noget?

Tror du hun er sulten om natten? Ofte drikker hun ...

Annonce

... meget vand og så tørstig kan hun jo heller ikke være? Hun får kun sin aftenvælling og flasken om morgenen, men det skulle vel også være nok til hendes alder?

Da hun typisk sover til kl. 7.30 er det meget svært at nå to lure om dagen. Især fordi hun pludselig kæmper som en gal for at undgå at sove - græder, sætter sig op i barnevognen mv. Dette har resulteret i, at vi er hoppet i fælden med at gå hende i søvn, hvilket vi nu forsøger at undgå. De sidste dage har jeg derfor enten lagt hende i hendes seng eller barnevogn og så simpelthen forsøgt at ignorere hende (hvilket ikke er sjovt..)

Jeg tror måske det virker, men hun er bare så stædig - og nysgerrig! Nogle gange kommer jeg helt i tvivl om, hvorvidt hun overhovedet er træt - til trods for, at hun har været vågen i 3-4 timer. Min tanke er dog lidt, at når hun starter i dagpleje, så får hun ikke lov til at sove så længe om morgenen og så vil de to lure igen blive aktuelle. Men kan vi gøre noget for at hun igen bliver glad for at putte i barnevognen, eller skal vi bare sætte vores lid til, at det hele ændrer sig hos dagplejemoderen, som jo ikke lige har hverken tid eller mulighed for at trille rundt med en skrigende prinsesse?? (og stakkels dagplejemor, som så skal gøre vores arbejde...)

Jeg håber du kan komme med et par gode råd.

Med venlig hilsen
Albertes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre