Brev:
Vågner mange gange i løbet af natten - 10 mdr.
4. august 2008
Alder:
10 mdr.
Vågner mange gange i løbet af natten - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg har søgt lidt i dine råd til andre, men har vist brug for et "skræddersyet" råd ;-)
Vores datter Alberte er nu 10 ½ mdr. og er bare en rigtig dejlig og glad lille pige. Men i løbet af den seneste tid har vi fået en del problemer med at putte hende i løbet af dagen - og problemer med, at hun vågner meget i løbet af natten.
Vi putter hende typisk omkring kl. 19.30, hvilket sjældent giver problemer. Hun får en flaske vælling (ca. 300 ml) inden hun bliver puttet. Mange dage sover hun så et godt stræk, men meget ofte vågner hun flere gange - nogle gange hver time i løbet af natten. Hun bruger ikke sut (har selv valgt den fra da hun fik tænder), så vi giver hende i stedet en tår vand af sutteflasken hvorefter hun typisk putter sig igen. Nogle gange tager vi hende op lidt og så putter hun sig, når vi lægger hende igen.
Mellem kl. 4.30 - 6.00 kan vi ikke længere holde hende hen med vand længere, og skal så enten stå op med hende eller alt. give hende en lille flaske (ca. 150 ml) hvorefter hun så sover igen til ca. kl. 7.30. De nætter hvor hun er meget vågen ender det som oftest med flasken, så jeg kan få bare lige lidt mere søvn.. MEN nu skal jeg starte på arbejde og har brug for en løsning hvor hun ikke vågner 10 gange om natten. Kan vi gøre noget?
Tror du hun er sulten om natten? Ofte drikker hun meget vand og så tørstig kan hun jo heller ikke være? Hun får kun sin aftenvælling og flasken om morgenen, men det skulle vel også være nok til hendes alder?
Da hun typisk sover til kl. 7.30 er det meget svært at nå to lure om dagen. Især fordi hun pludselig kæmper som en gal for at undgå at sove - græder, sætter sig op i barnevognen mv. Dette har resulteret i, at vi er hoppet i fælden med at gå hende i søvn, hvilket vi nu forsøger at undgå. De sidste dage har jeg derfor enten lagt hende i hendes seng eller barnevogn og så simpelthen forsøgt at ignorere hende (hvilket ikke er sjovt..)
Jeg tror måske det virker, men hun er bare så stædig - og nysgerrig! Nogle gange kommer jeg helt i tvivl om, hvorvidt hun overhovedet er træt - til trods for, at hun har været vågen i 3-4 timer. Min tanke er dog lidt, at når hun starter i dagpleje, så får hun ikke lov til at sove så længe om morgenen og så vil de to lure igen blive aktuelle. Men kan vi gøre noget for at hun igen bliver glad for at putte i barnevognen, eller skal vi bare sætte vores lid til, at det hele ændrer sig hos dagplejemoderen, som jo ikke lige har hverken tid eller mulighed for at trille rundt med en skrigende prinsesse?? (og stakkels dagplejemor, som så skal gøre vores arbejde...)
Jeg håber du kan komme med et par gode råd.
Med venlig hilsen
Albertes mor