Svar: Tid til renlighed?
7. april 2008
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Line
Renlighed er som du beskriver netop en proces og jeg tænker at I skal prøve at tage det stille og roligt et par måneder endnu. Når det bliver sommer og varmt, så skal I prøve at lade ham rende rundt uden ble, simpelthen for at gøre ham opmærksom på at der kommer noget ud. Han kan se det og mærke det, hvis han får lov til at gå med numsen bar og jeg tænker at netop det at han pludselig finder ud af at han tisser, måske vil motivere ham til at interessere sig lidt mere for det.
Der er altså en sammenhæng mellem at kunne mærke at man tisser og så at kunne se det, gøre ham opmærksom på hvad det er han skal føle og reagere på...
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt hvis I kunne låne nogle bøger på biblioteket om drenge og piger og hvordan man ser ud, hvordan man fungerer. Så han på den måde bliver lidt opmærksom på at han har en tissemand og at den kan bruges til at tisse med. Det er også en god idé at han får lov til at følge med jer på toilettet så han ser og hører at I tisser og på den måde bliver lidt mere opmærksom på, hvad det egentlig er I laver.
I skal således ikke presse ham men forsøge at tale om det som en helt naturlig ting og forsøge at gøre ham lidt opmærksom på sig selv og hvordan han fungerer. Og så som sagt væbne jer lidt med tålmodighed, fordi sommerens varme giver mulighed for at rende rundt med bar numse eller måske bare et par badebukser og dermed blive lidt opmærksom på hvad der egentlig sker...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske