Svar: Tid til renlighed?

7. april 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Line

Renlighed er som du beskriver netop en proces og jeg tænker at I skal prøve at tage det stille og roligt et par måneder endnu. Når det bliver sommer og varmt, så skal I prøve at lade ham rende rundt uden ble, simpelthen for at gøre ham opmærksom på at der kommer noget ud. Han kan se det og mærke det, hvis han får lov til at gå med numsen bar og jeg tænker at netop det at han pludselig finder ud af at han tisser, måske vil motivere ham til at interessere sig lidt mere for det.

Der er altså en sammenhæng mellem at kunne mærke at man tisser og så at kunne se det, gøre ham opmærksom på hvad det er han skal føle og reagere på...

Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt hvis I kunne låne nogle bøger på biblioteket om ...

Annonce

... drenge og piger og hvordan man ser ud, hvordan man fungerer. Så han på den måde bliver lidt opmærksom på at han har en tissemand og at den kan bruges til at tisse med. Det er også en god idé at han får lov til at følge med jer på toilettet så han ser og hører at I tisser og på den måde bliver lidt mere opmærksom på, hvad det egentlig er I laver.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I skal således ikke presse ham men forsøge at tale om det som en helt naturlig ting og forsøge at gøre ham lidt opmærksom på sig selv og hvordan han fungerer. Og så som sagt væbne jer lidt med tålmodighed, fordi sommerens varme giver mulighed for at rende rundt med bar numse eller måske bare et par badebukser og dermed blive lidt opmærksom på hvad der egentlig sker...

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder