Svar: Stort i bleen om natten - Enkoprese
10. februar 2004
Alder:
8 år
Kære Birgitte og Ole
Ufrivillig afføring hos børn hedder Enkoprese. Man skelner i mellem to former: Primær Enkoprese, hvor barnet aldrig har været renlig og Sekundær Enkoprese, hvor barnet tidligere har været renlig, men pludselig får problemer.
Man regner med at ca 1 pct. af alle skolebørn har renlighedsproblemer, herunder også natlig sengevædning. Problemet er hyppigere hos drenge end hos piger.
Det er meget svært at sige, hvad årsagen er til at barnet får Enkoprese. Der vil ofte være tale om et samspil imellem forskellige årsager, men Enkoprese vil ofte skyldes at barnet har nogle psykiske problemer, enten i form af stress, følelsen af ikke at leve op til de krav der stilles, ved skilsmisse, dødsfald og lignende.
Jeg vil foreslå jer at kontakte egen sundhedsplejerske i kommunen, egen læge, skolepsykolog eller I kan kontakte Center for Børneinkontinens ved Århus Universitets Hospital på www.enuresis-info.dk
I kan også kontakte Rigshospitalets telefonrådgivning på tlf.: 35 37 53 53, torsdag ml 17-20.
Der vil I kunne få bedre rådgivning end jeg kan give.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske