Svar: Pige på 4 år ikke renlig
28. januar 2004
Alder:
4 år
Kære desperate voksne
Jeg kan godt forstå jeres frustration og at I efterhånden må synes at det er lidt et irritationsmoment, når jeres datter både har afføring og vandladning i bukserne,- det er besværligt, det lugter og tanker om hvorvidt andre børn så vil lege med hende, drille hende osv. melder sig også.
Men jeres datter gør det ganske givet ikke med vilje. Hun ved godt, at I ikke ønsker at hun gør sådan. Hun ved at det er "forkert" i jeres øjne og I må gå ud fra at hun inderst inde gerne vil gøre, hvad hun kan for at I skal elske hende og være tilfredse med hende.
Prøv at lade være med at diskutere med hende. I kan opfordre hende til at gå på toilettet, men gør hun det ikke, så lad hende være og lad det ske som sker, uden yderligere kommentarer. Vis hende at I elsker hende som hun er, styrk hende selvværd.
Hvis I endelig vil tale med hende om det, så fortæl hende hvorfor det er vigtigt for jer at hun bliver renlig. Tal med hende om, hvordan hun selv har det med det. Fortæl hende at I gerne vil hjælpe hende.
Jeg synes det er meget fornuftigt at I har kontakt til børnelæge og også at I allerede har fået en henvisning. Vær god ved hende og afvent tiden på hospitalet.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske