Svar: Snart et år
1. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Tine og Claus
Nogle børn bruger sut og andre børn gør ikke, nogle børn har et stort suttebehov og andre har et mindre, nogle børn sutter på tommelfinger og andre gør ikke... generelt kan man sige at hvis jeres dreng ikke bruger sut og ikke virker til at have et specielt stort suttebehov, så tror jeg ikke umiddelbart at han vil begynde at sutte på tommelfinger - en garanti er der dog aldrig.
Hvis I oplever at han begynder at bruge sin finger, så vil det være en god idé at give ham en sut i stedet. Simpelthen fordien sut kan man skille sig af med igen, det er lidt sværere med fingeren og derfor kan nogle børn sutte på tommelfinger i årevis. Dette kan få stor betydning for deres tandstilling.
Med hensyn til pottetræning og renlighed, så er det noget børn stille og roligt modnes til. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind i forhold til dette og ting tager tid og skal også nogle gange have lov til at tage tid.
Normalt vil børn ikke være i stand til at kunne kontrollere deres vandladning og afføring før de er omkring 3 år gamle. Dette hænger bla. sammen med virkningen af nogle bestemte hormoner i kroppen og når man siger at børn for 30 år siden var renlige i en meget tidlig alder, så skyldes det oftest at mødrene her var rigtigt gode til at aflæse hvornår det var tid at sætte barnet på og at der også var et andet behov, da det var mere besværligt med stofbleer.
Man skal passe meget på med at gøre børn renlige før de er parate til det, det er som sagt en proces som barnet skal være parat til. Nogle børn oplever at vandladning og afføring er som en del af dem selv, - derfor kan de blive helt paniske når de skal aflevere noget i en potte eller på et toilet.
Jeg har den holdning at det er langt bedre at have succes med en tør ble og blive rost for dette end at fjerne bleen og opleve nederlag med våde bukser. Jeg er derfor ikke tilhænger af at man tager bleen for tidligt af, men synes at man i stedet skal prøve at motivere til at barnet kommer på toilettet og at bleen således holdes tør. Hvis barnet så selv siger at det gerne vil prøve at have bleen af, så er det kun fint og den opfordring skal man følge.
Jeres dreng er slet ikke i en alder, hvor han skal begynde at vurdere hvorvidt han skal have bleen af eller ej, han kigger væk, når han laver i bleen men det kan ligeså vel handle om at han gerne vil være lidt i fred og koncentrere sig om at der kommer noget ud af ham. Det er således ikke nødvendigvis et tegn til at du skal skynde dig at få bleen af ham og sætte ham på potten... :o)
Som sagt er de fleste børn omkring 3 år før de viser tegn og et samarbejde om renlighed kan begynde. Han er en dejlig dreng og en kvik dreng - ingen tvivl om det, men det er vigtigt ikke at presse ham til noget som han ikke er parat til. Det er derfor efter min mening bedre at vente til han selv kommer og siger at han er parat.
Rigtig meget held og lykke fortsat og en rigtig god 1 års fødselsdag herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske