Svar: Renlighed hos 3 årig dreng

15. januar 2005

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Michéle

At blive renlig er en proces, som man modnes til og hvor der er flere etaper barnet skal igennem.

Det er normalt at blive renlig om dagen før om natten og det vil være en proces, hvor barnet først kommer og siger at det har lavet i bukserne, til at fortælle at nu laver det i bukserne for til sidst at nå at sige til lige inden det sker.

Drenge bliver ofte senere renlige end piger og du beksriver din dreng som en lille følsom gut, hvilket jeg også tror han er. Der er ingen tvivl om at han gerne vil gøre hvad han kan, for at I forældre skal være stolte af ham, - børn søger naturligt at gøre det, de ved gør deres forældre glade og stolte af dem, - så når han laver i bukserne, så er det ikke af ond vilje.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på m han nogen sinde selv har bedt om at få bleen af, eller om det er et ønske I og pædagogen har haft? Det bedste udgangspunkt for samarbejde er jo at barnet selv meddeler at det er parat. Samtidig er det et tegn, hvis ...

Annonce

... barnet kan holde sig tør i min. 3 timer.

Hvad ville han sige til at få bleen på igen? Jeg tænker at buksebleer, som jo hives op som et par underbukser, måske var en idé. Både fordi det nedsætter iritationen over de våde bukser, når det går galt, men også fordi det jo trods alt er bedre at have en succesoplevelse med en tør ble i stedet for en negativ oplevelse med våde bukser. Måske ville tilbudet om en ble være en lettelse for jeres dreng?

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er meget vigtigt at I ikke presser ham, men prøver at tage det hele så afslappet som muligt. Det er også vigtigt at I ikke sender ham på toilettet hele tiden, men samtidig også siger at han skal på toilettet, når I fornemmer at det er tiden. Det er en svær balance og det kan godt tage tid.

Når jeres dreng skal til 4 års undersøgelse hos egen læge, vil lægen højst sandsynligt også spørge til renlighed (det emne hører til denne undersøgelse). Det er altså et spørgsmål om tid og om at han skal være parat.

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder