Svar: Renlighed hos 3 årig dreng
15. januar 2005
Alder:
3 år
Kære Michéle
At blive renlig er en proces, som man modnes til og hvor der er flere etaper barnet skal igennem.
Det er normalt at blive renlig om dagen før om natten og det vil være en proces, hvor barnet først kommer og siger at det har lavet i bukserne, til at fortælle at nu laver det i bukserne for til sidst at nå at sige til lige inden det sker.
Drenge bliver ofte senere renlige end piger og du beksriver din dreng som en lille følsom gut, hvilket jeg også tror han er. Der er ingen tvivl om at han gerne vil gøre hvad han kan, for at I forældre skal være stolte af ham, - børn søger naturligt at gøre det, de ved gør deres forældre glade og stolte af dem, - så når han laver i bukserne, så er det ikke af ond vilje.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på m han nogen sinde selv har bedt om at få bleen af, eller om det er et ønske I og pædagogen har haft? Det bedste udgangspunkt for samarbejde er jo at barnet selv meddeler at det er parat. Samtidig er det et tegn, hvis barnet kan holde sig tør i min. 3 timer.
Hvad ville han sige til at få bleen på igen? Jeg tænker at buksebleer, som jo hives op som et par underbukser, måske var en idé. Både fordi det nedsætter iritationen over de våde bukser, når det går galt, men også fordi det jo trods alt er bedre at have en succesoplevelse med en tør ble i stedet for en negativ oplevelse med våde bukser. Måske ville tilbudet om en ble være en lettelse for jeres dreng?
Det er meget vigtigt at I ikke presser ham, men prøver at tage det hele så afslappet som muligt. Det er også vigtigt at I ikke sender ham på toilettet hele tiden, men samtidig også siger at han skal på toilettet, når I fornemmer at det er tiden. Det er en svær balance og det kan godt tage tid.
Når jeres dreng skal til 4 års undersøgelse hos egen læge, vil lægen højst sandsynligt også spørge til renlighed (det emne hører til denne undersøgelse). Det er altså et spørgsmål om tid og om at han skal være parat.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske