Brev:
Renlighed hos 3 årig dreng
15. januar 2005
Alder:
3 år
Renlighed hos 3 årig dreng
Hej Helen
Vi har en dreng der er 3 år (fra mej 2001). Vi tog bleen af ham i juni 2004 på opfordring af hans primær pædagog, som mente han var klar til det. Det har været og er stadig en stor opgave, men han har hele vejen igennem været meget samarbejdsvillig.
Han har i hele perioden haft uheld, men den seneste tid, meget få om ugen. Mht. afføring var der mange uheld i starten, men nu kun sjældent. Her i juleferien er det gået fint, han har haft et par uheld men ikke noget væsenligt, MEN da han startede i BH igen efter ferien startede det igen og det ekskalerede så totalt her i weekenden, han har faktisk næsten kun tisset i bukserne og sjældent på toilettet, og når han har tisset på toilettet er det fordi vi har sagt til ham at det var en godt ide lige at prøve og se om han kunne tisse, hvor han førhen var villig til at prøve at tisse når vi bad ham om det, nægter han nu for det meste og siger han ikke skal tisse, hvorefter han så tisser i bukserne kort tid efter, han har helt klart ikke lyst til at samarbejde lige nu :-(
Han har en lillesøster på 2 år som her inden for de sidste uger er begyndt at sige til når hun skal lave stort, når hun gør det roser vi hende meget og fortæller hende at hun er dygtig, og vi fornemmer faktisk at det er der problemet ligger, altså at hans tisseri er en form for jalusi. Idet hans uheld har været stigende efter hun er blevet mere opmærksom på det at lave stort på potten.
Generelt kan jeg fortælle at vi har meget tid herhjemme, jeg arbejder hjemmefra, de bliver begge afleveret sent i VS/BH og hentet tidligt og vi holder mange fridage og begge børn er meget glade og aktive af natur. Vores familieliv er tæt og varmt. Nikolaj er en følsom og meget kærlig dreng som fornemmer rigtig meget, og jeg skal ikke udelukke at han kan fornemme at vi ikke er begejstret for det tisseri, for det kan godt være svært at lade som igenting når man rent faktisk er både frusteret og træt af det her renlighedsprojekt.
Mit spørgsmå lyder på; hvordan støtter vi ham bedst muligt og hvor længe kan sådan et renlighedsprojekt trække ud?
Hilsen Michéle