Svar: Potteklar? :-)
20. august 2014
Alder:
21 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)
Ja - det lyder som om at Bertram er bevidst om sin afføring, han kommer og siger til, før han laver i bleen, og jeg synes faktisk på baggrund af dette, at I skal forsøge med en potte. Det er jo vigtigt at anerkende de signaler han sender og vise ham, at I rent faktisk forstår ham og lytter til det han siger :)
Og du har naturligvis ret i at det er tidligt og at I derfor ikke skal presse ham eller forcere noget, som han ikke er parat til. Det er heller ikke sikkert, at han er parat til at træne renlighed omkring vandladning, men at lade ham have afføring på en potte, når han selv siger til, synes jeg lyder som et forsøg værd. Og så må I se, hvad tiden bringer. Bleen skal han stadig have på, og det er hans lyst til at lave afføring på potten, som I lytter til - han er højst sandsynligt ikke parat til at træne renlighed omkring vandladningen endnu.
Så I stedet for at sige "du skal lave pu i bleen. Det er ok - vi skifter den, når du er færdig", så prøv at købe en potte, vis ham den, forklar ham at den er til at lave pu på, og når han så kommer og siger at han skal, så hjælp ham ud til potten "skal du lave pu? Se skat, du kan sætte dig her" - og se hvad der så sker….
Glæder mig til at høre fortsættelsen :)
Og ja - det er helt naturligt at han lige nu koncentrerer sig mere om det motoriske og det sproglige så kommer bagefter:)
Fortsat held og lykke og fortsat god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske