Svar: Potteklar? :-)

20. august 2014

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)

Ja - det lyder som om at Bertram er bevidst om sin afføring, han kommer og siger til, før han laver i bleen, og jeg synes faktisk på baggrund af dette, at I skal forsøge med en potte. Det er jo vigtigt at anerkende de signaler han sender og vise ham, at I rent faktisk forstår ham og lytter til det han siger :)

Og du har naturligvis ret i at det er tidligt og at I derfor ikke skal presse ham eller forcere noget, som han ikke er parat til. Det er heller ikke sikkert, at han er parat til at træne renlighed omkring vandladning, men at lade ham have afføring på en potte, når han selv siger til, synes jeg lyder som et forsøg værd. Og så må I se, hvad tiden bringer. ...

Annonce

... Bleen skal han stadig have på, og det er hans lyst til at lave afføring på potten, som I lytter til - han er højst sandsynligt ikke parat til at træne renlighed omkring vandladningen endnu.

Så I stedet for at sige "du skal lave pu i bleen. Det er ok - vi skifter den, når du er færdig", så prøv at købe en potte, vis ham den, forklar ham at den er til at lave pu på, og når han så kommer og siger at han skal, så hjælp ham ud til potten "skal du lave pu? Se skat, du kan sætte dig her" - og se hvad der så sker….

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Glæder mig til at høre fortsættelsen :)

Og ja - det er helt naturligt at han lige nu koncentrerer sig mere om det motoriske og det sproglige så kommer bagefter:)

Fortsat held og lykke og fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder