Potteklar? :-)

20. august 2014

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Potteklar? :-)

Kære Helen,

Så melder jeg mig igen på banen med et spørgsmål - denne gang ang. "renlighed":-)

Vores søn Bertram på 21 mrd. er en glad, fræk og skøn dreng som er i rivende udvikling både hvad angår hans sprogforståelse og motorisk. Nye ord kommer så småt snigende, omend det ikke går super hurtigt. Han forstår dog alting og kan udmærket gøre sig forståelig ved mimik, lyde, nikke og ryste på hovedet. Vi er yderst sjældent i tvivl om, hvad han vil og ikke vil :-)

Det virker som om, at han centrerer meget af sin energi omkring det motorisk. Han går aldrig, han løber... og han løber ret langt på literen. Han går meget fint op ad trapper ved at skifte ben, ved hvert trin. Han går snilt hurtigt op til 5. sal. Sidste nye er glæden ved at hoppe. Han hopper med samlede ben på stedet og han laver rejehop når han løber. For noget tid siden fandt han ud af at gå baglæns, og i sidste uge fandt han glæde ved at snurrer hurtigt rundt og gøre sig rundtosset :-)

Så, selvom jeg ikke synes, at hans verbale ordforråd er så stort, så tænker jeg, at han jo ikke kan være lige hurtig både motorisk og sprogligt? Han sprogforståelse er som nævnt, ganske god :-)

Mit spørgsmål går denne gang på renlighed.

Bertram har i flere måneder kommet og sagt, når han har gjort i bleen.
Den sidste måned er han begyndt at komme og sige til, lige inden han har afføring i bleen. Det sker stort set hver gang, at han kommer over til os, vifter med hånden for næsen og siger "puuuu".
Vi plejer at sige: "Du skal lave pu ...

Annonce

... i bleen. Det er ok - vi skifter den, når du er færdig". Han plejer så at gå ind i et andet rum, eller i hvert fald afsides.

Han er dog pænt irriteret over at skulle have skiftet bleen, og plejer at blive ganske sur. Han kan sagtens rende rundt med en lorteble, uden at det, til syneladende, generer ham synderligt. Han sidder også gerne og leger på numsen, selvom bleen er fyldt.
Når han render nøgen rundt, stiller han sig på gulvet, kigger stolt med og leverer en stor sø (tis), som han glædeligt trasker i, inden hans forældre når at få tørret op :-) Vi har aldrig oplevet ham have afføring, når han ikke har ble på.

Men, som sagt, så har han den sidste måned, kommet og sagt til, lige inden han laver stort i bleen, og han hader at få skiftet den efterfølgende.

Vi har tænkt på, om vi bør introducerer en potte for ham? Vi er klar over, at alderen ikke just taler for, at vi gør det, og vi vil nødigt forcerer noget som helst. Vi har på ingen måde travlt med, at han skal blive renlig, men tænker, om han måske viser tegn på at være lidt "potteklar"? Desuden kunne det måske være rart for ham, at blive tørret efterfølgende, i stedet for at skulle på puslebordet?

Herhjemme er "Jeppe bøgerne" et stort hit, og specielt hitter "Jeppes ble" og "Jeppes potte" for tiden. Ikke at jeg tror, at det er nogen sammenhæng med at blive potteklar, blot en lille sidebemærkning :-)

Jeg ser frem til at hører dine tanker, og jeg takker endnu engang for en fantastisk brevkasse :-)

Mange hilsner,
Maria.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.