Brev:
Potteklar? :-)
20. august 2014
Alder:
21 mdr.
Potteklar? :-)
Kære Helen,
Så melder jeg mig igen på banen med et spørgsmål - denne gang ang. "renlighed":-)
Vores søn Bertram på 21 mrd. er en glad, fræk og skøn dreng som er i rivende udvikling både hvad angår hans sprogforståelse og motorisk. Nye ord kommer så småt snigende, omend det ikke går super hurtigt. Han forstår dog alting og kan udmærket gøre sig forståelig ved mimik, lyde, nikke og ryste på hovedet. Vi er yderst sjældent i tvivl om, hvad han vil og ikke vil :-)
Det virker som om, at han centrerer meget af sin energi omkring det motorisk. Han går aldrig, han løber... og han løber ret langt på literen. Han går meget fint op ad trapper ved at skifte ben, ved hvert trin. Han går snilt hurtigt op til 5. sal. Sidste nye er glæden ved at hoppe. Han hopper med samlede ben på stedet og han laver rejehop når han løber. For noget tid siden fandt han ud af at gå baglæns, og i sidste uge fandt han glæde ved at snurrer hurtigt rundt og gøre sig rundtosset :-)
Så, selvom jeg ikke synes, at hans verbale ordforråd er så stort, så tænker jeg, at han jo ikke kan være lige hurtig både motorisk og sprogligt? Han sprogforståelse er som nævnt, ganske god :-)
Mit spørgsmål går denne gang på renlighed.
Bertram har i flere måneder kommet og sagt, når han har gjort i bleen.
Den sidste måned er han begyndt at komme og sige til, lige inden han har afføring i bleen. Det sker stort set hver gang, at han kommer over til os, vifter med hånden for næsen og siger "puuuu".
Vi plejer at sige: "Du skal lave pu i bleen. Det er ok - vi skifter den, når du er færdig". Han plejer så at gå ind i et andet rum, eller i hvert fald afsides.
Han er dog pænt irriteret over at skulle have skiftet bleen, og plejer at blive ganske sur. Han kan sagtens rende rundt med en lorteble, uden at det, til syneladende, generer ham synderligt. Han sidder også gerne og leger på numsen, selvom bleen er fyldt.
Når han render nøgen rundt, stiller han sig på gulvet, kigger stolt med og leverer en stor sø (tis), som han glædeligt trasker i, inden hans forældre når at få tørret op :-) Vi har aldrig oplevet ham have afføring, når han ikke har ble på.
Men, som sagt, så har han den sidste måned, kommet og sagt til, lige inden han laver stort i bleen, og han hader at få skiftet den efterfølgende.
Vi har tænkt på, om vi bør introducerer en potte for ham? Vi er klar over, at alderen ikke just taler for, at vi gør det, og vi vil nødigt forcerer noget som helst. Vi har på ingen måde travlt med, at han skal blive renlig, men tænker, om han måske viser tegn på at være lidt "potteklar"? Desuden kunne det måske være rart for ham, at blive tørret efterfølgende, i stedet for at skulle på puslebordet?
Herhjemme er "Jeppe bøgerne" et stort hit, og specielt hitter "Jeppes ble" og "Jeppes potte" for tiden. Ikke at jeg tror, at det er nogen sammenhæng med at blive potteklar, blot en lille sidebemærkning :-)
Jeg ser frem til at hører dine tanker, og jeg takker endnu engang for en fantastisk brevkasse :-)
Mange hilsner,
Maria.