Svar: Tisser i bukserne - 3 år
2. januar 2013
Alder:
3 år
Kære Anne
Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lillesøster:)
Der er ingen tvivl om at det er en stor omvæltning for jeres ældste datter at blive storesøster og at hun derfor reagere med nogle gange at "være lidt lille". Det er helt naturligt og det er hendes måde at vise, at hun stadig er en lille pige, der har brug for mor og far og hun har brug for at være sikker på at I stadig er der ligeså meget for hende som før, ligesom hun har brug for at vide, at lillesøster ikke tager hendes plads. At få en lillesøster er at få en rival, en konkurrent til mors og fars kærlighed og det er helt naturligt at hun reagerer - hos jer især omkring renlighed.
Jeg synes I skal give storesøster ble på. Det er uhensigtsmæssigt at hun går og tisser i bukserne flere gange dagligt, hvis hun ikke har blære betændelse nu, så er der stor risiko for at hun får det. Det er ikke godt for hende at gå med vådt tøj.
Det er dog vigtigt at bleen fungerer som en sikkerhed. Hun skal derfor stadig følges på toilettet og skal f.eks. ikke have at vide at hun kan tisse i bleen ... Bleen bruges, men den skal ses som var det et par trusser, så reglerne er det samme, som hvis hun havde trusser på. Den gør bare, at når hun ikke kan overskue tisseriet, så bliver hun ikke våd og samtidig oplever hun ikke nederlag. En ble kan bare skiftes og hun kan få en tør på og lege videre, hvor våde bukser og skift fra inderst til yderst er et lille nederlag hver gang ...
Det er vigtigt at I giver hende faste toilettider og at I følger hende på toilettet, så I er sikre på at hun tisser og at hun bliver rigtigt færdig hver gang. Det er vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?", for så kan I være sikre på at hun siger nej og tisser få minutter efter. I stedet skal I tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser", som noget helt naturligt og noget der ikke står til diskussion :) Hun skal altså ikke spørges, men skal følges. Og hun vil sandsynligvis nyde at have jer lidt for sig selv uden på toilettet .. måske kan i have lidt pixibøger eller lignende derude, så I kan læse lidt højt imens hun tisser :)
Og så kan det generelt være en rigtig god idé at læse lidt bøger om at blive storesøster og om gerne at ville være lille igen. En gammel klassiker er f.eks. "jeg vil også være baby" at Mats Letén. Du kan sikkert finde den på biblioteket :)
I løbet af foråret og når sommeren nærmer sig, så kan I gå mere aktivt ind i renligheden igen, så er hun sandsynligvis mere parat mentalt og har vænnet sig lidt mere til at være "den store" :)
Håber ovenstående hjælper videre - fortsat held og lykke og rigtig godt nytår!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske