Svar: Nat-tisseri - 4 år, 4 mdr.

18. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at jeres datters blære endnu ikke helt er parat til at rumme de mængder nat-urin der kommer og det hænger sandsynligvis sammen med at hendes produktion af ADH (anti-diuretisk-hormon) endnu ikke fungerer optimalt. Det er ikke noget I kan gøre noget ved, det er noget hun fysiologisk skal modnes til og det skal have sin tid ...

Løsningen er enten at I fortsat tager hende op og lader hende gå ud og tisse i søvne sen aften, hvorefter hun så kan holde sig natten igennem. Det kan være en løsning hos jer, fordi I allerede praktiserer dette og fordi hun umiddelbart lyder til at trives med det. Hun sover, følges på toilet og sover ...

Annonce

... igen, når hun er tilbage i sin seng. Eller I kan vælge at give hende en ble på, så hun ikke bliver vækket om natten i en våd seng og skal opleve det nederlag der følger med ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

70 % af alle børn vil stoppe med at tisse om natten før de bliver 7 år og det er helt naturligt at jeres datter i en alder af kun 4 ½ år stadig tisser om natten. Hun har som sagt endnu ikke den blærekontrol og fysiologiske modning der skal til - hun har det om dagen og det er super flot, men hun har det ikke om natten og det er helt normalt. Det er derfor også vigtigt at I ikke gør noget større nummer ud af det, hun må ikke føle sig forkert :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina