Svar: Nat-tisseri - 4 år, 4 mdr.
18. januar 2012
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datters blære endnu ikke helt er parat til at rumme de mængder nat-urin der kommer og det hænger sandsynligvis sammen med at hendes produktion af ADH (anti-diuretisk-hormon) endnu ikke fungerer optimalt. Det er ikke noget I kan gøre noget ved, det er noget hun fysiologisk skal modnes til og det skal have sin tid ...
Løsningen er enten at I fortsat tager hende op og lader hende gå ud og tisse i søvne sen aften, hvorefter hun så kan holde sig natten igennem. Det kan være en løsning hos jer, fordi I allerede praktiserer dette og fordi hun umiddelbart lyder til at trives med det. Hun sover, følges på toilet og sover igen, når hun er tilbage i sin seng. Eller I kan vælge at give hende en ble på, så hun ikke bliver vækket om natten i en våd seng og skal opleve det nederlag der følger med ...
70 % af alle børn vil stoppe med at tisse om natten før de bliver 7 år og det er helt naturligt at jeres datter i en alder af kun 4 ½ år stadig tisser om natten. Hun har som sagt endnu ikke den blærekontrol og fysiologiske modning der skal til - hun har det om dagen og det er super flot, men hun har det ikke om natten og det er helt normalt. Det er derfor også vigtigt at I ikke gør noget større nummer ud af det, hun må ikke føle sig forkert :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske