Treårig dreng virker meget lille

18. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Treårig dreng virker meget lille

Kære Helen

Jeg har igennem tre år ofte besøgt din brevkasse og også tit overvejet selv at skrive - og nu skal det så være! Jeg er mor til to dejlige drenge på hhv. 19 måneder og 3 år og 3 måneder. I dette tilfælde drejer mit spørgsmål sig om den ældste.

Han er i dag en meget velfungerende og harmonisk dreng, som er super glad, sover fint og har det rigtigt godt i børnehaven. Sådan har han ikke altid haft det. Han blev født fem uger før termin kun 2100 gram stor og havde det på mange måder svært det første par år: Han skreg stort set konstant de første tre måneder, senere blev han plaget af forstoppelse og fra han var 10 til ca. 15 måneder var han stort set konstant syg med mellemørebetændelse. Han var super glad for sin vuggestue men var i perioder meget præget af angst (for puslebordet, larmende lastbiler, busser, tog etc.) og var også meget, meget længe om at begynde at snakke. Han startede i børnehave, da han var 2 år og 9 måneder og var i lang tid meget ked af det.

Men så lige pludselig, da han blev tre år, ændrede han sig totalt. Fra den ene dag til den anden blev han verdens gladeste børnehavedreng. Pædagogerne er meget glade for ham, synes han er sådan en sød og glad - men også robust - dreng, der er god til at lege med de andre og også god til at sidde stille og tegne og læse. Han er i dag stort set aldrig syg - bortset fra at han stadig er i behandling for forstoppelse.

Min bekymring går på, at han på mange fronter virker en del yngre end han egentligt er. Samtidig viser han heller ikke nogen særlig interesse for at blive "stor". Han kan selv tage sko, strømper og bukser af og på men det er også stort set det eneste, vi kan få ham til - udover at han selv vasker og tørrer sine hænder. Og hvis ikke vi havde taget en kæmpe kamp for et halvt år ...

Annonce

... siden, havde han sikkert heller ikke villet gøre disse ting. Han næger fx. så meget som at prøve at tage bluse og jakke på selv og gør også hvad han kan for at undgå selv at skulle tage de øvrige beklædningsstykker på.

Min største bekymring lige nu går dog på, at han fuldstændigt nægter så meget som at sidde på et toilet eller en potte - også selvom han har fået sit eget lille toilet med en and der spiller musik når han sætter sig. Det er som om, han er bange for at sidde der, som om det er for stor en forandring for ham. Vi har aldrig rigtigt brugt så meget energi på det og har kun ganske få gange forsøgt at "presse" ham en lille smule til at sætte sig på potten eller toilettet. Men han nægter fuldstændigt. I øvrigt er han totalt ligelgad med, hvor fyldt hans ble er, så det sker ikke så sjældent, at han kommer hjem fra børnehaven med en ildrød numse fyldt med gammel indtørret afførring.

Det med at være "yngre end han er" slår også igennem på andre områder - fx. er han sprogligt stadig en del bagefter ift. sine jævnaldrende, ligesom han fx. også har ekstremt svært ved det der med at slippe sutten.

Hvordan lyder alt dette på dig? Kan en vanskelig start på livet godt betyde, at et barn kommer til at "virke yngre end det er"? Det er i sig selv ikke noget problem for os. Men vi er i tvivl om, hvordan vi skal gribe det an. Indtil videre har vi bare givet ham masser af kærlighed, tryghed og omsorg. Men bør vi stille flere krav til ham og gøre mere for at opfordre ham til at blive "stor"? Alle "regler" siger jo, at han skal af med sin sut nu - så bør vi presse ham til det? Og hvad kan vi gøre for at få ham til at interessere sig for at gå på toilet?

Beklager, at mit brev blev så langt.... Håber du kan hitte rede i det.

Kærlig hilsen
Mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin