Svar: Afføring og velvære
12. december 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Aleksandra
Tak for dit brev og velkommen til :)
Hos spædbørn er det helt okay at afføringerne er grønne - de behøver ikke være gule, det afhænger helt af hvad type mælk barnet indtager.
Produkter som NAN HA, der har delvist eller helt hydrolyserede proteiner, vil ofte give barnet mere grønlige afføringer - og det er normalt. Hvor de almindelige modermælkserstatninger ofte giver en mere gul afføring. Afføringerne vil ofte også være mere vandige på hydrolyceret modermælkserstatning end på den almindelige erstatning - og igen, det er helt normalt.
Som udgangspunkt er det vigtigste at jeres datter trives, I skal vælge den erstatning der giver hende mæthed, ro i maven og en glad pige .. Det er vigtigere end om erstatningen gør afføringen gul eller grøn :)
Indtil børn er ca 8 uger, så vil de fleste børn have gul eller gullige afføringer, men omkring 8 ugers alderen vil 1/3 af børnene få grønlige afføringer i stedet og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen og der sker hele tiden ændringer i bakteriefloraen og i enzymerne i mave og tarm.
Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn at den næsten virker sort.
Så - konklusionen er altså at du skal give din datter den erstatning som du oplever at hun trives bedst på og ja nogle gange kan det godt være en idé at blande to typer erstatning, fordi hun trives bedste på dette. Andre gange er det bedre at holde sig til en bestemt type, fordi det giver mere ro i maven.
At trives med en erstatning betyder at hun skal tage fint på af den erstatning hun får. Hun bør have afføring mindst en gang i døgnet, afføringen skal være let for hende at komme af med og det må ikke være forbundet med smerter. Og hun skal også kunne lide smagen og være glad for at drikke den erstatning du giver hende.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske