Ammestop ifm. barn nr 2

12. december 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Ammestop ifm. barn nr 2

Hej Helen

Jeg ammer min datter på 14 måneder og vil gerne fortsætte med at gøre det frem til foråret aht. hendes immunforsvar fordi jeg håber det kan spare hende for de værste sygedage og give hende noget godt med videre. Vi kan begge godt lide det. Det skal siges at det er min opfattelse at det drejer sig om ret begrænsede mængder - der er ikke tale om at kunne mærke nedløbsrefleks eller se eller mærke at de er fulde af mælk.

Normalt er det om natten når hun vågner at hun får bryst. Indtil hun blev 10 måneder kunne hun kun falde i søvn om aftenen med brystet i munden (ja jeg ved godt det er en søvnassociation) men nu er det heldigvis blevet erstattet af en sutteflaske hvilket gør at min mand kan putte hende så jeg har mulighed for lige at nå lidt praktisk. Jeg ville egentlig foretrække at amme hende inden hun skulle sove for det er mere hyggeligt at sidde og amme hende end bare at lægge bryst til om natten når man er groggy og bare vil sove men jeg er bange for at hun falder i søvn hos mig eller så ikke vil have flasken bagefter og dermed ikke kommer i seng "til tiden". Og jeg synes ikke der er andre tidspunkter på dagen hvor det kan gøres uden at risikere at stjæle plads fra måltiderne (der ville rent praktisk være tid lige inden aftensmaden men det synes jeg ikke lyder fornuftigt).

Måske fordi hun ikke bruger sut - eller måske bare fordi det er Mor - så er brystet også normalt redningsplanken hvis hun bliver virkeligt ked af det - f.eks. hvis hun vågner med et slags fortvivlelsesanfald og slet ikke kan trøstet af hendes Far men skriger, vrider og vender sig indtil jeg kommer og lægger hende til (det sker heldigvis ikke så tit). Så på den måde ...

Annonce

... er tanken om at have brystet klar også betryggende.

Nå - mit spørgsmål opstår ifm. at jeg er blevet gravid - jeg er sat til starten af juli.
Den ene ting er om det indebærer en risiko for fosteret at jeg ammer - jeg mener at have læst at det kan øge risikoen for abort/for tidlig fødsel.

Den anden ting er at jeg tænker det kan give anledning til jalousi når min datter ser at lillebror/lillesøster kommer til at bruge det meste af tiden på at ligge og amme. Hun er ikke vant til at blive ammet om dagen længere og jeg tror ikke hun savner det men jeg vil tro det sætter nogle tanker i gang at se en anden tage hendes plads når hun i forvejen er vant til at have Mor og Far alene. Det taler et eller andet sted for at have så lang tid som muligt fra jeg stopper amningen af hende til fødslen hvor en ny skal startes op. Men jeg har ikke lyst til at stoppe nu - ikke i det hele taget og heller ikke nu hvor der for alvor er gang i omgangssyge af diverse art. Vores datter er ikke gået fri men jeg synes hun har haft mindre end de andre børn i dagplejen (hvilket selvfølgelig også bare kan skyldes at hun er født med et godt immunforsvar og ikke have noget med amningen at gøre).

Er det noget du har nogle erfaringer med/en holdning til? Altså hvornår man bør stoppe med nr 1 ifht. at minimere jalousi når nr 2 bliver ammet?
Har det nogen betydning for fosteret hvornår jeg stopper - giver det en hormonpåvirkning e.l.?
Andre gode råd?

Umiddelbart har jeg tænkt at stoppe i starten af april (evt. efter påske da vi måske skal ud at flyve sydpå og så var det måske praktisk at have brystet ved hånden?) så der er 3 måneder til den næste indtager pladsen.

På forhånd tak :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig