Svar: Renlighed om natten går tilbage
29. november 2011
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Olivias mor og far
Tak for jeres brev :)
Som I selv har overvejet, så kan det være en god idé at give Olivia ble på om natten, ikke fordi hun "bruger ble" men som sikkerhed. Det er ikke meningen at hun skal tisse i den, det er ment som sikkerhed for at sengen ikke bliver våd hun vækkes og det hele skal skiftes midt om natten. Det er vigtigt at I "sælger hende idéen" på denne måde - at det er for at hjælpe hende og ikke fordi I synes hun skal bruge ble.
I kan også sige til hende at hun har en drilleblære. At der sidder en lille pose inde i kroppen som styrer hvornår vi tisser og at den nogle gange driller. Det er I nødt til at lære den at holde op med, og I skal sammen hjælpe den med at finde ud af, hvordan man opfører sig rigtigt. At bruge "drilleblæren" kan være en rigtig god idé, fordi det ikke er hende det er galt med, det er ikke fordi hun ikke er stor nok, ikke er dygtig nok. Tværtimod så skal I sammen hjælpe blæren med at finde ud af det. Og igen kan løsningen her være en ble, men en anden mulighed kunne også være at I fulgte hende på toilettet sen aften.
Hvis hun er meget ked af bleen, så kunne I lave en aftale med hende om, at I om aftenen inden I selv går i seng, kommer ind til hende og følger hende på toilettet. Så kan hun tisse af og blive puttet tilbage i egen seng igen og derved måske holde sig tør til næste morgen tidlig. Det kan godt være et forsøg værd og stille og roligt vil det måske også kunne gøre at hun på sigt, selv begynder at vågne og føle behov for lige at gå ud og tisse og derefter sove videre ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske