Svar: Renlighed om natten går tilbage

29. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Olivias mor og far

Tak for jeres brev :)

Som I selv har overvejet, så kan det være en god idé at give Olivia ble på om natten, ikke fordi hun "bruger ble" men som sikkerhed. Det er ikke meningen at hun skal tisse i den, det er ment som sikkerhed for at sengen ikke bliver våd hun vækkes og det hele skal skiftes midt om natten. Det er vigtigt at I "sælger hende idéen" på denne måde - at det er for at hjælpe hende og ikke fordi I synes hun skal bruge ble.

I kan også sige til hende at hun har en drilleblære. At der sidder en lille pose inde i kroppen som styrer hvornår vi tisser og at den nogle gange driller. Det er I nødt til at lære den at holde op med, og I skal sammen hjælpe den med at finde ud af, hvordan man opfører sig rigtigt. At bruge "drilleblæren" kan være en rigtig god idé, fordi ...

Annonce

... det ikke er hende det er galt med, det er ikke fordi hun ikke er stor nok, ikke er dygtig nok. Tværtimod så skal I sammen hjælpe blæren med at finde ud af det. Og igen kan løsningen her være en ble, men en anden mulighed kunne også være at I fulgte hende på toilettet sen aften.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun er meget ked af bleen, så kunne I lave en aftale med hende om, at I om aftenen inden I selv går i seng, kommer ind til hende og følger hende på toilettet. Så kan hun tisse af og blive puttet tilbage i egen seng igen og derved måske holde sig tør til næste morgen tidlig. Det kan godt være et forsøg værd og stille og roligt vil det måske også kunne gøre at hun på sigt, selv begynder at vågne og føle behov for lige at gå ud og tisse og derefter sove videre ...

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor