Svar: Tisseri i bukserne - 3 år, 8 mdr.

15. august 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

For både drenge og piger kommer der ofte en periode, hvor de, som du skriver, virker lidt "dovne" og ikke vil på toilettet og der derfor sker uheld.

Det handler ofte om flere ting - det ene er, at de er så optaget af leg, optaget af de aktiviteter de er igang med, at de glemmer at de skal på toilettet. De overhører tissetrangen fordi det er mere spændende og dejligt at lege, end det er at gå på toilettet.

Det kan også handle om, at det kan være svært at komme tilbage og være med i en leg, hvis man er gået på toilettet. Nogle børn er ikke søde ved hinanden i børnehavealderen, så hvis man går på toilet og så kommer tilbage, så bliver man mødt med "du kan ikke lege med, du gik jo" eller lignende. Det kan her være en rigtig god idé at gøre pædagogerne opmærksom på problemet, så der bliver talt med børnene om at det er vigtigt at alle kan gå til og fra en leg, hvis man skal på toilet.

Nogle børn er meget blufærdige og bryder sig ikke om at tisse i børnehaven, fordi de der skal bruge et åbent toilet. Det betyder at de holder sig for meget og så går det galt. Det kan her være en god idé at undersøge om der er mulighed for at bruge et toilet, hvor man ikke sidder for åben dør ...

Det kan også handle om at barnet selv vil bestemme og her er noget som barnet selv kan styre ...

Annonce

... (føler det), så når du spørger om han skal tisse, så siger han bestemt nej! for det giver ham følelsen af selvstyring og det er en rar følelse. I hverdagen bestemmer du jo rigtig meget og her er noget som han kan mærke og føler han kan styre og bestemme :)

Og så kan det også handle om at børn i denne alder ikke giver sig tid nok til at tisse, når de skal. Drenge på fire år vil ofte gerne stå op og tisse - det er rigtig sjovt og igen giver det dem en følelse af at "styre" og være "stor". Men nogle gange får de ikke tømt blæren godt nok og derfor kan det være en god idé at bede dem om stadig at sætte sig ned, når de tisser :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være en rigtig god idé at du taler med din dreng om vigtigheden i at gå på toilettet og at du ikke længere spørger om han skal tisse, men siger "du skal lige tisse, inden vi kører" eller lignende. Så han på den måde får faste tissetider i løbet af dagen. Det er vigtigt at du signalere at sådan er reglerne - ikke bare for ham, men for jer alle sammen. Der er bestemte tidspunkter man skal tisse på, sådan er det bare for både børn og voksne. Vi tisser når vi står op, inden vi går i seng, vi tisser inden vi kører op for at handle osv. Og det gør du, det gør far og det skal han også gøre. En simpel regel :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder