Svar: Min dreng tisser hele tiden

6. december 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Man kan godt have en overaktiv blære og mange børn har det man kalder urge-inkontinens. At få kontrol over sin blære kræver en fysiologisk modenhed, - blæremuskel, lukkemuskel og nervesystemet, skal kommunikere med centre i hjernen og der skal sendes impulser om vandladningstrang og fornemmelse for, hvornår det er passende at tømme sin blære.

Når børn har en overaktiv blære, så får det et signal fra blæren om at den vil tømme sig og det begynder den så at gøre i løbet af meget kort tid. Derfor vil barnet have meget svært ved at nå på toilettet, inden det går galt. Mange børn oplever og føler, at de ikke kan mærke, når de skal tisse. De oplever simpelthen ikke vandladningstrang før det går galt og det skyldes at de hele går så hurtigt. Da børn samtidig ofte er optaget af leg og andre spændende ting, så overhøres de små og hurtige signaler let.

Man vil normalt godt kunne lære at træne sin overaktive blære ved f.eks. at have faste toilettider og være opmærksom på at få blæren tømt tilstrækkelig godt, når man sidder på toilettet. Det kan for drenges vedkommende være en rigtig god idé at de sidder ned og tisser, da blæren tømmer sig bedre på ...

Annonce

... denne måde, end hvis de står op.

Nogle gange vil man også vælge at behandle barnet med medicin. Den medicinske behandling virker ved at dæmpe aktiviteten i blæren, så barnet får lidt længere tid til at nå toilettet og dermed undgår at tisse i bukserne.

Man giver altid medicin i tæt samarbejde med en børneafdeling, det der også kaldes børneinkontinensklinikker, som hører til på de større sygehuse. De findes blandt andet på Rigshospitalet (Tørdokken) og Skejby sygehus (se borneinkontinens.dk).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes du skal prøve at tale med jeres læge om at få en henvisning. Jeg synes også du skal ringe til en børneinkontinensklinik i dit område og tale med dem om, hvordan I skal forholde jer. De er meget dygtige til at hjælpe og behandle børn med forskellige vandladningsproblemer.

De vil for det første kunne fortælle dig, hvad det rigtige er at gøre - om du f.eks. skal bede ham om at vente lidt, fordi han lige har været ude at tisse, eller hvordan du skal forholde dig helt praktisk. De vil også kunne fortælle dig, hvis der er andre du skal tale med, undersøgelser man vil lave osv. så I på den måde kan komme videre.

Rigtig meget held og lykke, rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger