Svar: Min dreng tisser hele tiden
6. december 2010
Alder:
4 år, 6 mdr.
Hej med dig
Man kan godt have en overaktiv blære og mange børn har det man kalder urge-inkontinens. At få kontrol over sin blære kræver en fysiologisk modenhed, - blæremuskel, lukkemuskel og nervesystemet, skal kommunikere med centre i hjernen og der skal sendes impulser om vandladningstrang og fornemmelse for, hvornår det er passende at tømme sin blære.
Når børn har en overaktiv blære, så får det et signal fra blæren om at den vil tømme sig og det begynder den så at gøre i løbet af meget kort tid. Derfor vil barnet have meget svært ved at nå på toilettet, inden det går galt. Mange børn oplever og føler, at de ikke kan mærke, når de skal tisse. De oplever simpelthen ikke vandladningstrang før det går galt og det skyldes at de hele går så hurtigt. Da børn samtidig ofte er optaget af leg og andre spændende ting, så overhøres de små og hurtige signaler let.
Man vil normalt godt kunne lære at træne sin overaktive blære ved f.eks. at have faste toilettider og være opmærksom på at få blæren tømt tilstrækkelig godt, når man sidder på toilettet. Det kan for drenges vedkommende være en rigtig god idé at de sidder ned og tisser, da blæren tømmer sig bedre på denne måde, end hvis de står op.
Nogle gange vil man også vælge at behandle barnet med medicin. Den medicinske behandling virker ved at dæmpe aktiviteten i blæren, så barnet får lidt længere tid til at nå toilettet og dermed undgår at tisse i bukserne.
Man giver altid medicin i tæt samarbejde med en børneafdeling, det der også kaldes børneinkontinensklinikker, som hører til på de større sygehuse. De findes blandt andet på Rigshospitalet (Tørdokken) og Skejby sygehus (se borneinkontinens.dk).
Jeg synes du skal prøve at tale med jeres læge om at få en henvisning. Jeg synes også du skal ringe til en børneinkontinensklinik i dit område og tale med dem om, hvordan I skal forholde jer. De er meget dygtige til at hjælpe og behandle børn med forskellige vandladningsproblemer.
De vil for det første kunne fortælle dig, hvad det rigtige er at gøre - om du f.eks. skal bede ham om at vente lidt, fordi han lige har været ude at tisse, eller hvordan du skal forholde dig helt praktisk. De vil også kunne fortælle dig, hvis der er andre du skal tale med, undersøgelser man vil lave osv. så I på den måde kan komme videre.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske