Brev:
Hvorfor sover han ikke igennem mere?
6. december 2010
Alder:
17 mdr.
Hvorfor sover han ikke igennem mere?
Kære Helen
Daniel er nu blevet 17 mdr og har de sidste 5 uger ikke sovet igennem. Han har siden han var 9 mdr sovet igennem hver nat i egen seng. Kun en gang imellem er han vågnet for at få sutten, men har lagt sig til at sove igen med det samme. Han er nu begyndt at vågne omkring kl 4-5 og vil ind og sove i vores seng - han skriger og skråler indtil han kommer derind. Det nytter ikke noget at give ham sutten, vand eller tør ble. Han lægger sig om på siden og sover med det samme, han er kommet ind i vores seng, så jeg tror ikke, han har ondt eller mangler noget!
Jeg forstår slet ikke hvorfor han pludselig ikke kan sove igennem mere. Vi har ikke ændret på hans rutine.
Han kommer i seng kl 19:30 og sover til kl 7 (altså indtil for 5 uger siden). Han sover 1½-2 timer til middag, nogle gange mindre. Han har kun sovet 1 lur siden august.
Han startede i vuggestue den 7. juni og det er de samme pædagoger på stuen.
Vi flyttede i eget hus den 1. august, hvor han med det samme sov uden problemer i sin egen seng fra kl 19:30 - 7:00, altså indtil for 5 uger siden.
Det eneste vi har ændret, er at vi har et lille lys tændt i gangen, da vi først troede at han vågnede og blev bange i mørket – det er så ikke det, da han fortsat vågner og skråler.
De sidste dage er han så begyndt at vågne 2 gange og vil ind til os – omkring kl 24 og kl 4 – det har han ikke gjort siden han var 6 mdr og fik flaske 2 gange om natten. Jeg forstår det simpelthen ikke. Vi havde igen problemer med at vende han fra natmaden – han begyndte selv at sove igennem og ikke vågne. Hvorfor vågner han nu pludselig 2 gange?
Han har aldrig før sovet i vores seng, da jeg ikke synes, at det er specielt hyggeligt, da jeg ikke kan sove, når han ligger og vender og drejer sig ved siden af mig!
Hvad kan den store ændring i hans søvn vaner skyldes? Jeg er ved at falde om af træthed, da jeg kun for sovet max 4 timer i træk og når han er kommet ind til os, får jeg slet ikke sovet.
Hvordan får vi ham til at sove igennem igen i egen seng uden alt for megen skrig og skrål? Er jeg nødt til at tage "kampen" op med ham og lade ham skælde ud nogle nætter?
Med venlig hilsen
Susanne