Svar: Hvorfor sover han ikke igennem mere?
6. december 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Susanne
Det lyder som om at jeres dreng er begyndt at drømme mere end han tidligere har gjort og at han netop vågner, fordi han drømmer. Det hjælper ham med det samme at komme ind til dig, han finder roen og sover trygt videre ...
Når børn er omkring 18-20 måneder, vil de ofte begynde at vægre sig mod at skulle sove og vil ofte også vågne op og græde i løbet af natten. Det handler om at de begynder at få lidt mere farefornemmelse. De oplever mere modstand i løbet af dagen, I siger mere nej end tidligere, I holder fast i ham, fordi han ikke må løbe ud på vejen osv. Også i vuggestuen får h an modstand, - de andre børn skubber, nogle bider i denne alder, de tager legetøjet fra ham osv. Verden er pludselig ikke sjov men svær at færdes i og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når han sover og det bliver netop bearbejdet, når han drømmer.
Jeres dreng er ikke helt så gammel endnu, men kan naturligvis stadig godt have disse oplevelser som gør, at han begynder at sove uroligt og vågne med gråd. Det kan meget vel være drømmene der om natten gør at han vågner og er ked af det, har brug for jeres tryghed og nærhed for at kunne sove igen.
Du kan prøve at lege lidt gemmeleg med ham i løbet af dagen, for på den måde at få ham gjort bevidst om at du stadig er der, selvom du ikke kan ses. Det kan gøre det lettere for ham at acceptere at sove videre på værelset, når han forstår at du er i soveværelset og ikke er gået fra ham, ikke har forladt ham.
Det vil også være rigtig godt at du, forsøger at berolige ham i sengen, så han lærer at sove videre, netop med dine beroligende ord, kærtegn osv. og altså uden at komme ind til dig og hvis det er helt umuligt, så må du tage ham ind til dig. Du kan så gøre det, at du flytter ham tilbage til egen seng igen, når han sover godt, så han stadig oplever at vågne i sin egen seng om morgenen og derved fornemmer at han om natten både falder i søvn og også vågner i sin seng på sit værelse.
Måske kan du tage en stol ind på hans værelse, sætte dig med ham på skødet, vugge ham lidt godt pakket i dynen, berolige ham og lulle ham til ro og derefter putte ham i seng igen. Det er vigtigt at du forsøger at få skabt ro og tryghed og ikke lader skrig og skrål fylde for meget. Han må naturligvis gerne græde og være ked af det, fordi han har drømt og naturligt er forskrækket og utryg over sin drøm, men han bør ikke græde, fordi han føler sig forladt af dig.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske