Svar: Hvorfor sover han ikke igennem mere?

6. december 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Susanne

Det lyder som om at jeres dreng er begyndt at drømme mere end han tidligere har gjort og at han netop vågner, fordi han drømmer. Det hjælper ham med det samme at komme ind til dig, han finder roen og sover trygt videre ...

Når børn er omkring 18-20 måneder, vil de ofte begynde at vægre sig mod at skulle sove og vil ofte også vågne op og græde i løbet af natten. Det handler om at de begynder at få lidt mere farefornemmelse. De oplever mere modstand i løbet af dagen, I siger mere nej end tidligere, I holder fast i ham, fordi han ikke må løbe ud på vejen osv. Også i vuggestuen får h an modstand, - de andre børn skubber, nogle bider i denne alder, de tager legetøjet fra ham osv. Verden er pludselig ikke sjov men svær at færdes i og alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når han sover og det bliver netop bearbejdet, når han drømmer.

Jeres dreng er ikke helt så gammel endnu, men kan naturligvis stadig godt have disse oplevelser som gør, at han begynder at sove uroligt og vågne med gråd. Det kan meget vel være drømmene der om natten gør at han vågner og er ked af det, har brug for jeres tryghed og nærhed for at kunne sove igen.

Du kan prøve at lege lidt gemmeleg med ham i løbet af dagen, for på den måde at få ...

Annonce

... ham gjort bevidst om at du stadig er der, selvom du ikke kan ses. Det kan gøre det lettere for ham at acceptere at sove videre på værelset, når han forstår at du er i soveværelset og ikke er gået fra ham, ikke har forladt ham.

Det vil også være rigtig godt at du, forsøger at berolige ham i sengen, så han lærer at sove videre, netop med dine beroligende ord, kærtegn osv. og altså uden at komme ind til dig og hvis det er helt umuligt, så må du tage ham ind til dig. Du kan så gøre det, at du flytter ham tilbage til egen seng igen, når han sover godt, så han stadig oplever at vågne i sin egen seng om morgenen og derved fornemmer at han om natten både falder i søvn og også vågner i sin seng på sit værelse.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Måske kan du tage en stol ind på hans værelse, sætte dig med ham på skødet, vugge ham lidt godt pakket i dynen, berolige ham og lulle ham til ro og derefter putte ham i seng igen. Det er vigtigt at du forsøger at få skabt ro og tryghed og ikke lader skrig og skrål fylde for meget. Han må naturligvis gerne græde og være ked af det, fordi han har drømt og naturligt er forskrækket og utryg over sin drøm, men han bør ikke græde, fordi han føler sig forladt af dig.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder