Svar: Pottestart
9. august 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Majbritt
Det er sandsynligvis for tidligt for jer at starte pottetræning, de fleste børn bliver faktisk først renlige når de er omkring 3 år ...
Det er en forudsætning at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer, ellers er han ikke fysiologisk parat. Du kan derfor prøve at skifte ham med 3 timers intervaller og se om bleen er våd, hvis han ikke kan holde sig gør i 3 timer er det for tidligt.
Det er også sådan at renlighed har 3 faser, hvor du skal forsøge at lægge mærke til signalerne.
I første fase begynder din dreng at komme og fortælle at han har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.
I anden fase, fortæller han dig, når det sker "Nu tisser jeg!?!" og i sidste fase, når han så at sige til lige inden :)
Hvis din dreng ikke kommer og siger til, når han har noget i bleen og ikke føler behov for at få en anden ble på, så er han ikke parat. Det er bedst, hvis han selv begynder at vise tegn til at ville prøve uden ble, man kommer lettest igang med renlighed, med et samarbejde :)
Når han viser tegn på at være parat og et samarbejde kan begynde, så anbefaler jeg at bleen bliver på og at man bruger buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Og så indfører man faste toilettider. Det er langt bedre med den succesoplevelse det er at have en tør ble end det nederlag der følger med våde bukser :)
Jeg håber ovenstående giver dig lidt idé om, hvorvidt din dreng er parat eller om I måske ikke skal vente et års tid og så forsøge jer til næste sommer ... det vil jeg umiddelbart tro :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske