Svar: Pottestart

9. august 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Majbritt

Det er sandsynligvis for tidligt for jer at starte pottetræning, de fleste børn bliver faktisk først renlige når de er omkring 3 år ...

Det er en forudsætning at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer, ellers er han ikke fysiologisk parat. Du kan derfor prøve at skifte ham med 3 timers intervaller og se om bleen er våd, hvis han ikke kan holde sig gør i 3 timer er det for tidligt.

Det er også sådan at renlighed har 3 faser, hvor du skal forsøge at lægge mærke til signalerne.

I første fase begynder din dreng at komme og fortælle at han har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på.

I anden fase, fortæller han dig, når det sker "Nu tisser jeg!?!" og i sidste fase, når han så at sige til lige inden :)

Hvis din dreng ikke kommer og siger til, når han ...

Annonce

... har noget i bleen og ikke føler behov for at få en anden ble på, så er han ikke parat. Det er bedst, hvis han selv begynder at vise tegn til at ville prøve uden ble, man kommer lettest igang med renlighed, med et samarbejde :)

Når han viser tegn på at være parat og et samarbejde kan begynde, så anbefaler jeg at bleen bliver på og at man bruger buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par underbukser. Og så indfører man faste toilettider. Det er langt bedre med den succesoplevelse det er at have en tør ble end det nederlag der følger med våde bukser :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber ovenstående giver dig lidt idé om, hvorvidt din dreng er parat eller om I måske ikke skal vente et års tid og så forsøge jer til næste sommer ... det vil jeg umiddelbart tro :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.