Svar: Er min datter syg?
24. juni 2004
Alder:
3 år
Kære bekymrede mor
Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med din datter. Hendes reaktionsmønster med at blive stiv i kroppen, er ganske rigtigt et tegn på at hun nu er ved at blive mere bevidst om at der kommer noget i bleen.
Fra dette begynder hun at fortælle dig at nu laver hun i bleen og derefter vil hun fortælle at nu har hun lavet i bleen for til sidst at kunne fortælle dig det inden.
Har hun tendens til hård mave. Hvis hun ikke har afføring så hyppigt, så kan det jo komme til at lugte værre og det vil også være sværere for hende at komme af med. Sørg for at hun får en god og varieret kost og rigeligt med væske.
Det er fint at få hende tjekket hos lægen, for en tarm infektion kan naturligvis give ildelugtende afføring.
Prøv at lade hende være og lad være med at fokusere på hendes afføring. Hun ser sandsynligvis afføringen som en del af hendes selv og som hun ikke bare kan give slip på og slet ikke skylle ud i toilettet. I stedet for at være over hende lige så snart du ser at hun har lavet en bremsestreg i bleen, så lad hende gå og lad hende blive færdig.
Hun er endnu ikke klar til toilet/potte og hun skal have lov til at tage det i eget tempo. Hvis hun føler sig presset, så går det helt i baglås.
Fortsat held og lykke med hende, kommer tid, kommer råd:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske