Svar: Pottetræning... Hvornår?
9. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mariams mor
Det at blive renlig har tre faser: Først kommer barnet og siger at det har lavet i bleen, derefter kommer barnet og fortæller at nu tisser det og derefter når barnet at sige til lige inden. Det lyder som om at din datter er ved at være parat, når hun nogle gange når at sige til lige inden hun går igang - det er super godt!
Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for tidligt. Jeg mener det er vigtigt at give barnet den succesoplevelse det er at have en tør ble, fremfor at give barnet det nederlag det er at stå med våde bukser.
Derfor vil jeg anbefale dig at du for det første starter med at finde ud af, om din datter har lyst til at sidde på toilet eller potte. Det er forskelligt, hvad børn har det bedst med og tag hende med i denne proces. Kig evt. på potter i butikken og se om hun viser særlig interesse for en bestemt. Vis hende også toiletsæde, som kan sættes på det rigtige toilet og se om hun hellere vil dette. Vælger I den løsning, vil det ofte også være godt med en lille skammel foran toilettet til at sætte fødderne på :)
Læs også bøger om emnet, så hun bliver sporet lidt ind på netop det med at skulle af med bleen og prøve at tisse på toilet eller potte.
Dernæst skal du give hende en bukseble, som kan trækkes op og ned som et par trusser.
Og giv hende så faste toilettider forstået på den måde at hun som noget helt naturligt tisser, som det første når hun står op om morgenen, som det sidste inden hun puttes til natten og i løbet af dagen inden hun skal ud at lege eller inden I tager op for at handle eller lignende. Hun har her stadig ble på, og du spørger ikke "skal du tisse?" for så siger hun med sikkerhed nej. Du tager hende i hånden og følger hende på toilettet og siger "kom vi skal lige tisse inden vi kører" og så prøver hun at tisse ligesom hun ser at du går på toilettet og tisser. Det er altså noget helt naturligt for jer begge, fordi I nu er på vej ud af døren.
Hvis bleen er tør, så kan den jo bruges igen og det er super. Hvis der kommer en tissetår så er det jo rigtig flot! Og hvis bleen er våd, så var det godt hun havde den på, så skifter I den bare og hvis der ikke kommer noget så er det naturligvis også okay, så var det jo rigtig godt at hun forsøgte :)
Først når hun kan holde sig tør flere gange og tydeligt har fornemmelsen af hvad det handler om, kan mærke sin tissetrang og nå toilettet i tide, så begynder I at tage bleen af og prøver uden ble. Stadig skal der her være plads til lidt uheld, det er okay :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske