Brev:
Modersmål...
9. marts 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Modersmål...
Hej Helen..
Jeg er født og opvokset i Danmark.. Mit modersmål er tyrkisk, men jeg har med min iranske mand besluttet at lære hende dansk som hendes modersmål.. Dansk er det sprog vi taler herhjemme..
Mange af mine nærmeste siger, at jeg burde lære mit barn tyrkisk, da det er mit eget modersmål.. Og de påpeger altid at mit barn vil få det svært senere hen i livet, fordi det ikke kender sin identitet som tyrker..
Jeg føler det er det rette jeg gør, fordi vi er en "speciel" familie.. Jeg har forældre fra tyrkiet, min mand er født i Iran og senere indvandret til Danmark.. Så hvis jeg havde valgt at lære min datter tyrkisk fra hun var helt lille ville min mand altså ikke forstå hvad hendes egen datter gik rundt og sagde!! Men det er der ikke mange af mine nærmeste der forstår..
Har jeg valgt forkert? Skulle jeg have valgt at lære min datter tyrkisk..
Jeg har det bedst med dansk.. Det falder mig meget naturligt..
P.s. jeg taler lidt tyrkisk med min datter nogle gange, men det er ikke forfærdeligt meget.. Meget simple ting.. Men børnesange elsker hun at lytte til..
Jeg har faktisk opdaget noget meget mærkeligt.. Jeg blev en enkelt gang tvunget til at tale lidt tyrkisk til min datter da vi var hjemme hos min mor.. Min mors ønske!!! :(.. Jeg lagde faktisk mærke til at min datter syntes det lød helt forkert og ville faktisk overhovedet ikke lytte til mig.. Det var meget mærkeligt og det virkede kunstigt at prøve at føre en samtale med hende på tyrkisk... men ligeså snart jeg talte til hende på dansk, begyndte hun at smile og lytte igen.. det er virkelig utroligt hvad børn kan mærke..
Hilsen
mor til mariam..