Svar: Pottetræning - 2 år, 9 mdr.

16. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sophia

Det er rigtig godt at du er opmærksom på de 3 faser børn går igennem - og at han nu er ved at nå til fase to, betyder således at han begynder at fortælle dig, når han har tisset eller lavet i bleen og at han gerne vil have en ren ble på. Det er rigtig fint, det er et godt tegn på at han begynder at få lidt fornemmelse for, hvordan hans krop fungerer.

Det er dog også vigtigt at han er i stand til rent fysiologisk at holde sig tør i mindst 3 timer. Er han ikke dette, så er det fortsat for tidligt at starte.

Jeg anbefaler at man ikke starter med at tage bleen af barnet, men i stedet beholder bleen på, vælger en bukseble, der kan trækkes op som et par underbukser og så indfører man faste toilet tider. Tidspunkterne ligger der, hvor vi andre normalt går på toilettet - som det første, når man står op om morgenen, som det sidste inden man går i seng, man tisser inden man kører ud for at handle, inden man løber ud for at lege osv.

Jeres dreng skal ikke spørges "skal du tisse", for så vil han sige nej og tisse 10 minutter ...

Annonce

... efter ... I stedet skal han tages i hånden "kom vi går lige ud og tisser inden vi skal køre" og så gør man det. Det er noget helt naturligt, sådan er det for alle både voksne og børn.

Det er idéen at barnet på den måde oplever den succes det er at have en tør ble og bleen fungerer samtidig som en sikkerhed. Hvis den er tør, så er det fint, så kan den bruges igen, er den våd, så er det godt barnet har den på, så skiftes den bare ... Små succes'er med tørre bleer er langt bedre end det nederlag der ligger i gentagende våde bukser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til hvorvidt man skal bruge toilet eller potte, så lade det være op til barnet. De fleste børn vil gerne det de ser andre gøre, så børn der tisser hjemme vil ofte gerne på toilettet, fordi det gør mor og far - her vil et toiletsæde og en skammel foran toilettet være en god idé. Andre børn, ofte i dagplejen, vil helst sidde på potte, fordi de så kan sidde og tisse i fællesskab på hver deres potte ...

Så gør det, som jeres dreng viser interesse for og føler sig mest tryg ved.

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S