Svar: Pottetræning - 2 år, 9 mdr.
16. september 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Sophia
Det er rigtig godt at du er opmærksom på de 3 faser børn går igennem - og at han nu er ved at nå til fase to, betyder således at han begynder at fortælle dig, når han har tisset eller lavet i bleen og at han gerne vil have en ren ble på. Det er rigtig fint, det er et godt tegn på at han begynder at få lidt fornemmelse for, hvordan hans krop fungerer.
Det er dog også vigtigt at han er i stand til rent fysiologisk at holde sig tør i mindst 3 timer. Er han ikke dette, så er det fortsat for tidligt at starte.
Jeg anbefaler at man ikke starter med at tage bleen af barnet, men i stedet beholder bleen på, vælger en bukseble, der kan trækkes op som et par underbukser og så indfører man faste toilet tider. Tidspunkterne ligger der, hvor vi andre normalt går på toilettet - som det første, når man står op om morgenen, som det sidste inden man går i seng, man tisser inden man kører ud for at handle, inden man løber ud for at lege osv.
Jeres dreng skal ikke spørges "skal du tisse", for så vil han sige nej og tisse 10 minutter efter ... I stedet skal han tages i hånden "kom vi går lige ud og tisser inden vi skal køre" og så gør man det. Det er noget helt naturligt, sådan er det for alle både voksne og børn.
Det er idéen at barnet på den måde oplever den succes det er at have en tør ble og bleen fungerer samtidig som en sikkerhed. Hvis den er tør, så er det fint, så kan den bruges igen, er den våd, så er det godt barnet har den på, så skiftes den bare ... Små succes'er med tørre bleer er langt bedre end det nederlag der ligger i gentagende våde bukser.
Med hensyn til hvorvidt man skal bruge toilet eller potte, så lade det være op til barnet. De fleste børn vil gerne det de ser andre gøre, så børn der tisser hjemme vil ofte gerne på toilettet, fordi det gør mor og far - her vil et toiletsæde og en skammel foran toilettet være en god idé. Andre børn, ofte i dagplejen, vil helst sidde på potte, fordi de så kan sidde og tisse i fællesskab på hver deres potte ...
Så gør det, som jeres dreng viser interesse for og føler sig mest tryg ved.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske