Svar: Stiv tissemand
12. august 2009
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Det du fortæller er helt normalt, det oplever man som forældre til en lille dreng og det er helt naturligt og uden bekymring :)
Lige nu mærker din dreng en rar fornemmelse, når du vasker og bader ham, der er intet seksuelt i det, men når du vasker ham, så føles det rart og hans tissemand bliver lidt stiv. I takt med at han bliver ældre, så vil han en dag også få fat på sin tissemand og vil også der mærke en lystfølelse og en rar fornemmelse i kroppen ...
Tissemanden vil ofte også stritte og virke lidt stiv, hvis han skal tisse, så tager du bleen af og tissemaden stritter, så pas på at der ikke kommer en ordentlig tissetår ud i luften :)
Det er vigtigt at du som mor, forsøger at give din dreng et sundt og naturligt forhold til sin krop og sin senere seksualitet. Det gør du ved at anerkende hans lyst til at røre ved sig selv, når han f.eks. ligger på puslebordet og bleen er kommet af og hans hænder finder tissemanden, så kan du sige "Ja du har en tissemand lige der ..". Altså som noget helt naturligt og okay.
Når han bliver ældre, vil han naturligt begynde at opdage forskellen på piger og drenge og han vil tale med dig om det og f.eks. sige "far har en tissemand, mor har en tissekone" eller lignende - det er helt naturligt og vigtigt at du tager dette afslappet.
Der hvor du skal opsætte visse regler, er f.eks. når din dreng når til den alder, hvor han pludselig ved bordet sidder og piller ved sin tissemand. Her skal han naturligvis lære at det hører sig ikke til og så kan du sige "Jeg kan godt forstå du synes det er dejligt at røre ved dig selv, men det skal du gøre på dit værelse."
Jeg håber du er beroliget lidt af dette svar, din dreng er igang med en sund og helt naturlig udvikling.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske