Svar: Stiv tissemand

12. august 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Det du fortæller er helt normalt, det oplever man som forældre til en lille dreng og det er helt naturligt og uden bekymring :)

Lige nu mærker din dreng en rar fornemmelse, når du vasker og bader ham, der er intet seksuelt i det, men når du vasker ham, så føles det rart og hans tissemand bliver lidt stiv. I takt med at han bliver ældre, så vil han en dag også få fat på sin tissemand og vil også der mærke en lystfølelse og en rar fornemmelse i kroppen ...

Tissemanden vil ofte også stritte og virke lidt stiv, hvis han skal tisse, så tager du bleen af og tissemaden stritter, så pas på at der ikke kommer en ordentlig tissetår ud i luften :)

Det er vigtigt at du som mor, forsøger at give din dreng et sundt og naturligt forhold til sin krop og sin senere seksualitet. Det gør du ved at anerkende hans lyst til at røre ved sig selv, når han f.eks. ligger på ...

Annonce

... puslebordet og bleen er kommet af og hans hænder finder tissemanden, så kan du sige "Ja du har en tissemand lige der ..". Altså som noget helt naturligt og okay.

Når han bliver ældre, vil han naturligt begynde at opdage forskellen på piger og drenge og han vil tale med dig om det og f.eks. sige "far har en tissemand, mor har en tissekone" eller lignende - det er helt naturligt og vigtigt at du tager dette afslappet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der hvor du skal opsætte visse regler, er f.eks. når din dreng når til den alder, hvor han pludselig ved bordet sidder og piller ved sin tissemand. Her skal han naturligvis lære at det hører sig ikke til og så kan du sige "Jeg kan godt forstå du synes det er dejligt at røre ved dig selv, men det skal du gøre på dit værelse."

Jeg håber du er beroliget lidt af dette svar, din dreng er igang med en sund og helt naturlig udvikling.

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor