Brev:
Problemer med søvn om dagen - 6 mdr.
12. august 2009
Alder:
6 mdr.
Problemer med søvn om dagen - 6 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig og aktiv datter på 6½ mdr., der trives og er rigtig glad og godt tilpas, når hun er vågen. Hun blev for 3 uger siden målt til 70 cm og en vægt på 7,5 kg. Hun blev fuldammet til hun var ca. 5 mdr., hvor vi gik over til at give hende lidt grød/mos. Dette er hun meget interesseret i, og vi er nu oppe på 3 måltider (grød/mos) om dagen, og ellers fortsat amning.
Jeg skriver til dig, fordi vi efterhånden er ved at være rigtig frustrerede omkring hendes søvn om dagen. Hun sover generelt godt om natten, og i flere måneder har jeg kun ammet hende 1-2 gange om natten. Ind imellem er der dog nætter, hvor hun vågner flere gange. Hendes ”nat” er ca. 9-12 timer lang.
Mht. hendes søvn om dagen, så har det faktisk altid været svært at få hende til at falde i søvn. Men det er som om det er blevet værre inden for den sidste måneds tid. Hun har altid været meget påvirket af tigerspring, og i disse perioder har vi haft megen succes med at vugge hende til ro i en slynge.
Efter hun er begyndt på ”rigtig” mad har hun været lidt generet af, at det har været svært for hende at komme af med afføringen. Vi er nu i gang med afføringsmiddel, og det virker til at gå den rigtige vej. Samtidig har hun inden for de sidste par uger fået 2 tænder i undermunden.
Pt. er situationen den, at der ikke rigtig er noget, der virker ift. at få hende til at falde i søvn om dagen. Slyngen, som plejer at være et hit, gider hun ikke altid ligge i. Og det er vel egentlig også ok nu, hvor hun er blevet ældre (det er bare meget frustrerende for hendes forældre - at det der før var en sikker løsning, ikke virker mere!). Med slyngen kunne vi lægge hende fra os til barnevognen på altanen, når hun var faldet i søvn. Nogle gange er hun dog vågnet op, og så har vi siddet med hende i slyngen i stedet.
Hvis vi går en tur med hende i barnevognen, kan hun i mange tilfælde ikke finde ro. Det virker ind imellem som om, hun har så meget krudt i røven, at hun ikke kan finde ud af at geare ned. Det skal lige siges, at hun aldrig har været god til at falde i søvn i barnevognen, når vi går med hende. Og det er ikke fordi hun har noget legetøj i barnevognen, men hun leger og tumler rundt med sig selv og dynen, og hiver i inderstoffet i barnevognen.
Vi har også prøvet bare at lægge hende ud i barnevognen på altanen, synge for hende (hvilket vi altid gør, når hun skal sove), vugge hende lidt og så sige ’sov godt’ og så lade hende ligge selv. Men så ligger hun også bare og ”holder fest”, og falder ikke til ro. Vi har også prøvet at lægge en hånd på hende og synge for hende mens hun ligger i barnevognen på altanen. Ind imellem får det hende til at falde til ro, men andre gange har vi stået sådan i en time uden at hun falde til ro.
Alle disse forsøg på at få hende til at sove lykkedes ind imellem, men inden for den sidste måned er det oftere og oftere sket, at vi simpelthen må opgive at få hende til at sove. Vi tager hende så op, og fortsætter dagen med leg mad osv., som vi ville have gjort, hvis hun havde sovet.
Dette virker, som regel, også fint nok i situationen – hun er ikke nødvendigvis pylret. Men så sker det, at hun kan være vågen i op til 4, 6 eller som i går 10 timer! inden vi får hende til at sove igen. Og så bliver hun selvfølgelig ekstremt overtræt og meget meget ulykkelig. Og det er godt nok ikke særlig rart :( – hverken for hende eller os. Selvom hun leger videre, når vi tager hende op, uden hun har sovet, så kan vi også mærke, at hun ikke spiser lige så meget og pludrer heller ikke lige så meget, som hvis hun havde fået en god lur.
Vi prøver at putte hende om dagen, når hun viser træthedstegn ved at klø i øjnene og blive rød ved øjnene. Det sker efter, at hun har været vågen i ca. 2 timer, dog lidt kortere tid om morgenen. Det sker ind imellem, at hun falder i søvn ved amning eller falder til ro ved amning, og så kan vi putte hende i barnevognen bagefter, hvor hun så falder i søvn.
Dette blev en rigtig lang tekst, men jeg tænker, at alle oplysninger er vigtige. Det vi gerne vil høre dig om, er:
Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores datter til at finde ro til at få sovet om dagen, så hun ikke bliver så overtræt? Er der noget vi kan gøre, når hun er vågen? (Hun leger både for sig selv, og vi leger med hende)
Kan der være et eller andet, der generer hende, når hun skal sove – noget med tarmene eller…? (Hun har afføring flere gange om dagen. Ofte er det faktisk sådan, at hvis vi putter hende til at sove i barnevognen, så laver hun i bleen – når hun ligger og ”holder fest”)
Kunne der være en alternativ behandling, der kunne hjælpe – zoneterapi f.eks.?
Et par sidste bemærkninger: Hun bruger sut til at falde i søvn, men når hun er overtræt vil hun ikke have sutten. Og så skal det også nævnes, at vores datter har lidt temperament :)
Vi ser frem til at høre fra dig, så vi kan hjælpe vores dejlige lille guldklump, og få lidt overskud til at komme ovenpå igen.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Den frustrerede Mor