Svar: Vil af med den ble
9. august 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Jensine
Det lyder som om at din datter endnu ikke er helt bevidst om hvornår hun har tissetrang og hvornår hun ikke har og en vigtig forudsætning for at træne renlighed er jo at barnet kan mærke, når det skal tisse ...
Renlighed har normalt 3 faser, hvor barnet først kommer og fortæller at det har tisset og gerne vil have en ren ble på. Dernæst kommer barnet og fortæller "nu tisser jeg" og tilsidst kommer barnet og siger til lige inden.
Ud fra dit brev, så lyder det som om at din datter er nået til fase to, hvor hun pludselig opdager at hun tisser. At det lykkes at tisse på toilettet handler om at hun har en mor, som er god til at få hende sat hyppigt på :)
Jeg er normalt ikke tilhænger af at man fjerne bleen for hurtigt. Jeg synes det er meget bedre at beholde bleen på og træne toiletbesøg med en ble. Det er en succesoplevelse at have en tør ble og nå på toilettet, hvor det er et kæmpe nederlag at få våde bukser.
Som du beskriver det hos jer, så vil jeg anbefale at du giver din datter ble på, men stadig opfordrer hende til at gå på toilettet. Bleen skal bruges som et par trusser og hun skal som udgangspunkt ikke tisse i den. Hun skal behandles fuldstændig som havde hun den ikke på og i børnehaven kan de også opfordre hende til at gå på toilettet. Men bleen er hendes sikkerhed.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske