Hysterisk ved putning

9. august 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hysterisk ved putning

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Og apropos at gøre tingene godt nok, så har jeg nu akut brug for din hjælp, før jeg går ud af mit gode skind. Jeg er mor til en dejlig dreng på 1 år, som er fuld af krudt i rumpetten og dejlig nysgerrig. Han er begyndt i vuggestue for 1½ måneds tid siden, og det er gået rigtig rigtig godt. Der er ikke været nogen problemer af nogen art, så det er selvfølgelig dejligt.

Jeg stoppede med at amme ham for 2 måneder siden, da han begyndte at bide mig rigtig meget (til blods rent faktisk!), så iflg aftale med min SP besluttede vi os for at amningen skulle stoppe. Istedet har han fået lidt flaske og får nu lidt mælk af kop inden han skal sove. Han spiser flot og godt, og har sovet igennem siden han var 7 mdr. Han vejer 12 kg (!!) og er 78 cm.

Mit 'problem' er flg.: vi har tidligere kunne putte ham stille og roligt ved at følge det putteritual, som vi introducerede for ham da han var 5-6 mdr gammel, men nu er det bare gået helt ...

Annonce

... galt. I ca. 2 uger har han hver aften skreget - og jeg mener virkelig skreget - og opført sig helt hysterisk, og nægtet putning, og det har været nærmest umuligt for os at trøste ham. Vi har forsøgt at nusse, lægge os med ham, synge og alle de andre tricks som tidligere har virket, men det er fuldstændig umuligt. Han bare skriger og skriger, og kører sig selv fuldstændigt op.

Det skal lige siges, at vi på intet tidspunkt lader ham græde alene, vi er hos ham hele tiden. Når det så lykkes os at få ham til at sove, ja så går der 45 min og vupti, så starter hele historien forfra ... suk:-( Hvis vi putter os sammen med ham, ligger han og mosler rundt i sengen, som om han ikke kan finde ro i kroppen.

Er alt det her 'hysteri' eftervirkning på hans motoriske udvikling eller gør vi et eller andet helt forkert? Han kan ikke gå endnu, men gør bestemt antræk til det - istedet går han rundt langs møbler og kravler op i alt, der kan kravles op i.

Pyh, en smule rodet - håber du kan finde mening i det.

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min dejlige dreng, for det går lige i hjertet at se ham så ked af det.

Mange hilsner
En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.