Svar: Vil hele tiden sidde på toilettet
11. marts 2009
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Mette
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne give jeres datter en bukseble på, som trækkes op og ned ligesom et par trusser. Derudover kan hun få en lille skammel, som kan sættes foran toilettet og et toiletsæde og så kan hun selv trække bleen ned og kravle op og sætte sig, hvis hun har lyst.
Du har jo fuldstændig ret i at interessen jo tydeligt er der, men hun har endnu ikke fundet ud af, hvad I rent faktisk laver, når I sidder der og hvorfor hun skal sidde der ...
Prøv derfor at tale lidt med hende om det, sig til hende at hun skal prøve at tisse, vis hende når I tisser, tænd for vandet, så hun kan hører vand løbe og fortæl at hun skal prøve at lave samme lyd.
Prøv at få hende til at slå en prut, vær opmærksom på når hun prutter i sin ble, så hun ved at det er prutter og derfor kan forbinde dette med det samme hun skal, når hun sidder på toilettet.
Og prøv så at holde toilettiderne til de tidspunkter, hvor I med stor sandsynlighed ved at hun kan komme af med noget. Prøv at lægge mærke til, hvornår hun normalt tisser eller har afføring og udnyt disse tidspunkter til at sætte hende på. Brug også de almindelige tidspunkter, hvor I andre går på toilettet, så det ikke er sjov og ballade og hele tiden, men på relevante tider. I går f.eks. ud og tisser inden I kører op for at handle, inden I går i seng og når I står op om morgenen. Tag hende i hånden og sig "kom vi skal lige tisse inden vi kører" og se så om I ikke kan væreheldige at der kommer noget.
Lad hende evt. rende med numsen bar, så hun pludselig ser og opdager at hun tisser og netop derved bliver opmærksom på hvad det er: "Hov skat, nu tisser du, så skal vi ud på toilettet". Det er naturligvis lidt lettere om sommeren, hvor det ikke er så koldt, men I kan godt forsøge lidt indendøre - hvis I er parate til at tørre en lille tår op fra gulvet ... :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske