Svar: Vil hele tiden sidde på toilettet

11. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mette

Det vil være rigtig godt, hvis I kunne give jeres datter en bukseble på, som trækkes op og ned ligesom et par trusser. Derudover kan hun få en lille skammel, som kan sættes foran toilettet og et toiletsæde og så kan hun selv trække bleen ned og kravle op og sætte sig, hvis hun har lyst.

Du har jo fuldstændig ret i at interessen jo tydeligt er der, men hun har endnu ikke fundet ud af, hvad I rent faktisk laver, når I sidder der og hvorfor hun skal sidde der ...

Prøv derfor at tale lidt med hende om det, sig til hende at hun skal prøve at tisse, vis hende når I tisser, tænd for vandet, så hun kan hører vand løbe og fortæl at hun skal prøve at lave samme lyd.

Prøv at få hende til at slå en prut, vær opmærksom på når hun prutter i sin ble, så hun ved at det er prutter og derfor kan forbinde dette med det samme hun skal, når hun sidder på toilettet.

Og prøv så at holde toilettiderne til de tidspunkter, hvor I med stor sandsynlighed ved at ...

Annonce

... hun kan komme af med noget. Prøv at lægge mærke til, hvornår hun normalt tisser eller har afføring og udnyt disse tidspunkter til at sætte hende på. Brug også de almindelige tidspunkter, hvor I andre går på toilettet, så det ikke er sjov og ballade og hele tiden, men på relevante tider. I går f.eks. ud og tisser inden I kører op for at handle, inden I går i seng og når I står op om morgenen. Tag hende i hånden og sig "kom vi skal lige tisse inden vi kører" og se så om I ikke kan væreheldige at der kommer noget.

Lad hende evt. rende med numsen bar, så hun pludselig ser og opdager at hun tisser og netop derved bliver opmærksom på hvad det er: "Hov skat, nu tisser du, så skal vi ud på toilettet". Det er naturligvis lidt lettere om sommeren, hvor det ikke er så koldt, men I kan godt forsøge lidt indendøre - hvis I er parate til at tørre en lille tår op fra gulvet ... :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S