Svar: Meget hård afføring
27. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Christian
Det anbefales at man bruger laktulose til små børn, det kan købes i håndkøb på apoteket.
Laktulose virker ved at blødgøre afføringen og påvirker ikke tarmens bevægelser, som andre former for afføringsmiddel kan gøre. Netop derfor anbefales laktulose til små børn.
Du må give din datter 1 ml pr kg hun vejer. Det vil sige, at hvis hun vejer f.eks. 6 kg, så kan du give hende 3 ml morgen og 3 ml aften. Ofte giver man det som en fast daglig dosis og så skruer man lidt op og ned for mængden efter, hvordan afføringens konsistens er. Får hun mere hård mave, så får hun lidt ekstra laktulose, bliver afføringen for tynd, så har hun fået for meget og så skruer du lidt ned.
Husk at det også er vigtigt at hjælpe hende med at bevæge sig, bruge sig selv fysisk. Det er en god idé at cykle med hendes ben og hjælpe hende med at bukke og strække benene. Motion er med til at holde maven godt igang :o)
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske