Svar: Toiletvaner til baby

9. december 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej igen

Dejligt at høre at mit sidste svar gav lidt ro :o)

Helt små børn kan faktisk godt lære små konkrete beskeder som "løft numsen", når de skal skiftes eller "Læg dig ned", når de f.eks. skal sove. Derfor tænker jeg, at de sandsynligvis også kan lære at "tryk så" betyder spænd mavemusklerne og pres, som du beskriver, men det er ikke ensbetydende med at barnet fysiologisk er parat til renlighed og at man derfor skal sætte barnet på potte.

Det er fint nok, at du hjælper din datter med lidt mavemassage, bukker hendes ben osv. når hun ligger på puslebordet, så hun på den måde hjælpes til at holde gang i maven. Når du hjælper hende ved at bøje og strække hendes ben, holde benene bukket op mod maven, så hun naturligt vil lave et pres i mellemgulvet og afføringen vil lettere kunne komme ud. At sætte hende på potte er dog for mig et meget langt skridt at gå og jeg er ikke ...

Annonce

... engang sikker på at det vil hjælpe hende særlig meget. Det er ikke nødvendigvis den bedste stilling at have afføring i.

Dertil kommer at renlighed er noget man fysiologisk modnes til. Det er et komplekst samarbejde mellem forskellige hormoner og også hjernemæssig modenhed og man skal passe meget på ikke at forstyrre dette ved at 'pottetræne' for tidligt. Jeg ved godt at det har været meget fremme herhjemme og at nogle familier, især i USA bevidst arbejder på "pottetræning for spædbørn" - det kaldes også 'Elimination kommunication' og nogle steder afholdes der direkte kurser i dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Mine tanker går ikke så meget på, hvorvidt det har betydning for barnets privathed, men mere på, hvorvidt det er barnets behov og hvorvidt barnet fysiologisk overhovedet er moden til at blive renlig.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :o) Rigtig god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder