Svar: Toiletvaner til baby
9. december 2008
Alder:
7 mdr.
Hej igen
Dejligt at høre at mit sidste svar gav lidt ro :o)
Helt små børn kan faktisk godt lære små konkrete beskeder som "løft numsen", når de skal skiftes eller "Læg dig ned", når de f.eks. skal sove. Derfor tænker jeg, at de sandsynligvis også kan lære at "tryk så" betyder spænd mavemusklerne og pres, som du beskriver, men det er ikke ensbetydende med at barnet fysiologisk er parat til renlighed og at man derfor skal sætte barnet på potte.
Det er fint nok, at du hjælper din datter med lidt mavemassage, bukker hendes ben osv. når hun ligger på puslebordet, så hun på den måde hjælpes til at holde gang i maven. Når du hjælper hende ved at bøje og strække hendes ben, holde benene bukket op mod maven, så hun naturligt vil lave et pres i mellemgulvet og afføringen vil lettere kunne komme ud. At sætte hende på potte er dog for mig et meget langt skridt at gå og jeg er ikke engang sikker på at det vil hjælpe hende særlig meget. Det er ikke nødvendigvis den bedste stilling at have afføring i.
Dertil kommer at renlighed er noget man fysiologisk modnes til. Det er et komplekst samarbejde mellem forskellige hormoner og også hjernemæssig modenhed og man skal passe meget på ikke at forstyrre dette ved at 'pottetræne' for tidligt. Jeg ved godt at det har været meget fremme herhjemme og at nogle familier, især i USA bevidst arbejder på "pottetræning for spædbørn" - det kaldes også 'Elimination kommunication' og nogle steder afholdes der direkte kurser i dette.
Mine tanker går ikke så meget på, hvorvidt det har betydning for barnets privathed, men mere på, hvorvidt det er barnets behov og hvorvidt barnet fysiologisk overhovedet er moden til at blive renlig.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske