Brev:
Toiletvaner til baby
9. december 2008
Alder:
7 mdr.
Toiletvaner til baby
Hej igen Helen,
Mange tak for dit fine svar omkring mad og søvn. Det gav mig lidt ro at høre, at det faktisk var fint nok, det hun spiser. En mor´s bekymring, kan være ret så anstrengende :0) Så mange tak for roen. Men havde helt glemt et spørgsmål, som jeg ville have haft stillet dig ved samme lejlighed.
Det er omkring hendes "toilet-vaner". Da hun var helt lille, gik der ofte rigtig mange dage imellem toiletbesøg, og hun blev temmelig "presset" efterhånden som dagende gik. Derfor blev det til en vane, at jeg hver dag forsøgte at hjælpe hende med babymassage og ved at bøje hendes ben. I den forbindelse snakkede jeg selvfølgelig med hende samtidig, og det blev til en del af vanen, at jeg sagde "tryk så" til hende. Det hjalp hende efterhånden meget, så derfor gjorde vi det ca. hver anden dag, så hun ikke skulle blive så "presset".
Men det betyder faktisk at hun sådan set har været "renlig" lige siden de 3 måneder. At hun kun går på toilet, når hun ligger på puslebordet, og jeg siger "tryk så". Jeg behøver set ikke massage eller "ben-bøj" mere. Hun tisser også hver gang, og det tager hende kun 2 minutter, så hun er virkelig klar over hvad det handler om. Det er altså en meget bevidst handlig hver eneste gang. Hun viser mig tydeligt, at hun trænger til at komme på toilet ved at kigge stift på mig.
Men jeg tænker på, om det er okay, at hun gør det på den måde?! Tit er toiletbesøg jo forbundet med stor privathed - altså når børn bliver ældre, og det skal man selvfølgelig respektere, men hun virker jo tilpas med det.. Og oven i hatten er det jo meget praktisk. Ingen beskidte bleer i løbet af dagen, og da hun bruger stofbleer, er det jo ekstra nemt. Samtidig er det jo rart at kunne hjælpe hende, når hun virkelig trænger.
Har endda tænkt om jeg skulle købe en potte, da hun sidder meget fint. Så kan hun jo ligeså godt sidde dér og "trykke" i stedet for at ligge på puslebordet :0)
Egentlig føler jeg jo, at det er super, men jeg er bare kommet til at tænke på det med "privatheden" og på, om det kan være dårligt for hende, at det er sådan?
Hvad tænker du?
Rigtig glædelig jul, og igen tak for dit andet svar.
Mange hilsner herfra..