Toiletvaner til baby

9. december 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Toiletvaner til baby

Hej igen Helen,

Mange tak for dit fine svar omkring mad og søvn. Det gav mig lidt ro at høre, at det faktisk var fint nok, det hun spiser. En mor´s bekymring, kan være ret så anstrengende :0) Så mange tak for roen. Men havde helt glemt et spørgsmål, som jeg ville have haft stillet dig ved samme lejlighed.

Det er omkring hendes "toilet-vaner". Da hun var helt lille, gik der ofte rigtig mange dage imellem toiletbesøg, og hun blev temmelig "presset" efterhånden som dagende gik. Derfor blev det til en vane, at jeg hver dag forsøgte at hjælpe hende med babymassage og ved at bøje hendes ben. I den forbindelse snakkede jeg selvfølgelig med hende samtidig, og det blev til en del af vanen, at jeg sagde "tryk så" til hende. Det hjalp hende efterhånden meget, så derfor gjorde vi det ca. hver anden dag, så hun ikke skulle blive så "presset".

Men det betyder faktisk at hun sådan set har været "renlig" lige siden de 3 måneder. At hun kun går på toilet, når hun ligger på puslebordet, og jeg siger "tryk så". Jeg behøver set ikke massage eller "ben-bøj" mere. Hun tisser også ...

Annonce

... hver gang, og det tager hende kun 2 minutter, så hun er virkelig klar over hvad det handler om. Det er altså en meget bevidst handlig hver eneste gang. Hun viser mig tydeligt, at hun trænger til at komme på toilet ved at kigge stift på mig.

Men jeg tænker på, om det er okay, at hun gør det på den måde?! Tit er toiletbesøg jo forbundet med stor privathed - altså når børn bliver ældre, og det skal man selvfølgelig respektere, men hun virker jo tilpas med det.. Og oven i hatten er det jo meget praktisk. Ingen beskidte bleer i løbet af dagen, og da hun bruger stofbleer, er det jo ekstra nemt. Samtidig er det jo rart at kunne hjælpe hende, når hun virkelig trænger.

Har endda tænkt om jeg skulle købe en potte, da hun sidder meget fint. Så kan hun jo ligeså godt sidde dér og "trykke" i stedet for at ligge på puslebordet :0)

Egentlig føler jeg jo, at det er super, men jeg er bare kommet til at tænke på det med "privatheden" og på, om det kan være dårligt for hende, at det er sådan?

Hvad tænker du?

Rigtig glædelig jul, og igen tak for dit andet svar.

Mange hilsner herfra..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.