Svar: Pottetræning med tilbagefald

29. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Anette

Tak for dit brev:o)

Jeg er desværre ikke enig i den måde I har grebet hele renlighedsproblematikken an på, der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datter ikke har været parat og det giver bagslag nu ... :o(

Det er sådan at renlighed er en fysiologisk proces, det er noget man modnes til og der er mange ting, som spiller ind på det at kunne mærke om man skal tisse eller har afføringstrang. Det er meget forskelligt, hvornår børn er parate - de fleste er ikke klar før omkring 3 års alderen og man siger faktisk, at når man før hen i tiden gjorde børnene renlige når de var 2, så var det fordi man gjorde som I - satte barnet på toilettet til faste tider og så var man ofte heldig at der var gevinst.

Men det er ikke det samme som at barnet er modent til det, at der kommer noget, når barnet bliver sat der, viser ikke at barnet kan mærke at det skal tisse og netop det at barnet selv bliver bevidst er meget vigtigt. Det bedste tegn man kan få og tegn på at samarbejdet kan begynde er faktisk at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil forsøge.

Det er sådan at renlighed har tre faser. I første fase laver/tisser barnet i bleen og kommer og siger at det gerne vil have en ren ble på. I næste fase kommer barnet og fortæller at "nu tisser jeg" og i sidste og tredie fase kommer barnet og siger til lige inden. Her er det sekunder det drejer sig om og man skal være hurtig og få barnet ...

Annonce

... først til toilettet.

Som jeg læser dit brev, så har din datter slet ikke være igennem nogle af disse faser - hun lyder umiddelbart til måske at være i fase 1. Derfor er mit råd til jer, at I lige nu giver hende en ble på og så lader hende selv komme og sige, når hun har brug for en ren ble. Glem potte, toiletsæde osv i en periode - ro på.

Når hun så bliver mere og mere bevidst om hvad der sker, hvordan hun fungerer, så kan I begynde at tale med hende om at sige til, når hun tisser - ligesom I også kan holde øje med hende og se, når det ser ud som om at hun er igang med noget. Og først der kan I så begynde at tale med hende om måske at sige til inden og sætte nogle faste toilettider. Lige nu er hun slet ikke der - desværre!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal sige til jer selv, at det er langt bedre for hende at opleve den succes det er at have en tør ble, end det er at lave i bukserne. Derfor skal hun have en ble på og lige have en pause.

Det kan naturligvis godt spille ind at hun i den periode, hvor I har trænet renlighed, også har skulle forholde sig til at være blevet storesøster. Det er to store ting på en gang, og det kan naturligvis også være derfor hun reagerer nu. Ved at lave i bleen, så gør hun sig jo lidt lille - ligesom ham ...

Mit råd er derfor at I forsøger at skrue forventningerne lidt ned og lader hende være lidt lille i en periode og ser hvad tiden så bringer.

Rigtig meget held og lykke med dem begge:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor