Svar: Pottetræning med tilbagefald
29. september 2008
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev:o)
Jeg er desværre ikke enig i den måde I har grebet hele renlighedsproblematikken an på, der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datter ikke har været parat og det giver bagslag nu ... :o(
Det er sådan at renlighed er en fysiologisk proces, det er noget man modnes til og der er mange ting, som spiller ind på det at kunne mærke om man skal tisse eller har afføringstrang. Det er meget forskelligt, hvornår børn er parate - de fleste er ikke klar før omkring 3 års alderen og man siger faktisk, at når man før hen i tiden gjorde børnene renlige når de var 2, så var det fordi man gjorde som I - satte barnet på toilettet til faste tider og så var man ofte heldig at der var gevinst.
Men det er ikke det samme som at barnet er modent til det, at der kommer noget, når barnet bliver sat der, viser ikke at barnet kan mærke at det skal tisse og netop det at barnet selv bliver bevidst er meget vigtigt. Det bedste tegn man kan få og tegn på at samarbejdet kan begynde er faktisk at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil forsøge.
Det er sådan at renlighed har tre faser. I første fase laver/tisser barnet i bleen og kommer og siger at det gerne vil have en ren ble på. I næste fase kommer barnet og fortæller at "nu tisser jeg" og i sidste og tredie fase kommer barnet og siger til lige inden. Her er det sekunder det drejer sig om og man skal være hurtig og få barnet først til toilettet.
Som jeg læser dit brev, så har din datter slet ikke være igennem nogle af disse faser - hun lyder umiddelbart til måske at være i fase 1. Derfor er mit råd til jer, at I lige nu giver hende en ble på og så lader hende selv komme og sige, når hun har brug for en ren ble. Glem potte, toiletsæde osv i en periode - ro på.
Når hun så bliver mere og mere bevidst om hvad der sker, hvordan hun fungerer, så kan I begynde at tale med hende om at sige til, når hun tisser - ligesom I også kan holde øje med hende og se, når det ser ud som om at hun er igang med noget. Og først der kan I så begynde at tale med hende om måske at sige til inden og sætte nogle faste toilettider. Lige nu er hun slet ikke der - desværre!
I skal sige til jer selv, at det er langt bedre for hende at opleve den succes det er at have en tør ble, end det er at lave i bukserne. Derfor skal hun have en ble på og lige have en pause.
Det kan naturligvis godt spille ind at hun i den periode, hvor I har trænet renlighed, også har skulle forholde sig til at være blevet storesøster. Det er to store ting på en gang, og det kan naturligvis også være derfor hun reagerer nu. Ved at lave i bleen, så gør hun sig jo lidt lille - ligesom ham ...
Mit råd er derfor at I forsøger at skrue forventningerne lidt ned og lader hende være lidt lille i en periode og ser hvad tiden så bringer.
Rigtig meget held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske