Brev:
Pottetræning med tilbagefald
29. september 2008
Alder:
2 år, 7 mdr.
Pottetræning med tilbagefald
Kære Helen,
Min datter på 2½år har i et par måneder været rigtig dygtig til at lave afføring på toilettet. Det kom faktisk kun i bleen, når vi selv glemte at sætte hende på toilettet. Urin var hun mindre konsekvent med, men bleen kunne godt forblive tør halve dage. Hun har aldrig selv sagt til. Det foregår på den måde, at vi tager hende med på toilettet på faste tidspunkter i løbet af dagen.
Processen er blevet startet i dagplejen, hvor hun har siddet på potte siden hun var et år gammel. Jeg har ikke været enig i denne politik, men har ikke ønsket at skabe øget opmærksomhed omkring det. Derfor har vi ikke brugt potten hjemme, men jeg har accepteret det i dagplejen med håb om, at vores datter ville opfatte det som en hyggelig leg, når de alle fire sad der på stribe.
For nogle måneder siden, oplyste dagplejemoderen mig om, at der efterhånden meget ofte var gevinst, og at bleen til tider kunne forblive tør hele dagen (middagssøvnen undtaget). Herefter tog vi også teten op derhjemme, som ovenfor beskrevet.
Problemet er nu, at der har været et drastisk tilbagefald. Al afføring kommer i bleen, og der bliver kun meget sjældent tisset på toilettet.
Da det gik allerbedst begyndte S at stå af toilettet og løbe rundt i huset med bar numse, hvorefter hun blev fulgt ud igen. Kunne ske mange gange i løbet af et toiletbesøg og var ret frustrerende.
Hun har sagt: Er du sur mor?, når der ikke kom noget, skønt jeg prøver at være neutral omkring det. Hun kan sikkert mærke min eftertænksomhed og frustration?
Lillebror er 5 mdr. Kan der være søskendejalousi indblandet, skønt han også eksisterede, da det gik bedst?
Hvor længe skal vi lade hende sidde? Hun siger, hun er færdig efter fem sekunder. Vi plejer at sige, Prøv lige om du kan tisse osv. flere gange. Der kan godt gå 10 min, hvor vi går lidt frem og tilbage til hende.
Seks-syv toiletbesøg om dagen á 10 minutters varighed, og så alle de beskidte bleer oveni. Det fylder for meget.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Anette.