Pottetræning med tilbagefald

29. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Pottetræning med tilbagefald

Kære Helen,

Min datter på 2½år har i et par måneder været rigtig dygtig til at lave afføring på toilettet. Det kom faktisk kun i bleen, når vi selv glemte at sætte hende på toilettet. Urin var hun mindre konsekvent med, men bleen kunne godt forblive tør halve dage. Hun har aldrig selv sagt til. Det foregår på den måde, at vi tager hende med på toilettet på faste tidspunkter i løbet af dagen.

Processen er blevet startet i dagplejen, hvor hun har siddet på potte siden hun var et år gammel. Jeg har ikke været enig i denne politik, men har ikke ønsket at skabe øget opmærksomhed omkring det. Derfor har vi ikke brugt potten hjemme, men jeg har accepteret det i dagplejen med håb om, at vores datter ville opfatte det som en hyggelig leg, når de alle fire sad der på stribe.

For nogle måneder siden, oplyste dagplejemoderen mig om, at der efterhånden meget ofte var gevinst, og at bleen til tider kunne forblive tør hele dagen (middagssøvnen undtaget). Herefter tog vi også teten op derhjemme, som ...

Annonce

... ovenfor beskrevet.

Problemet er nu, at der har været et drastisk tilbagefald. Al afføring kommer i bleen, og der bliver kun meget sjældent tisset på toilettet.

Da det gik allerbedst begyndte S at stå af toilettet og løbe rundt i huset med bar numse, hvorefter hun blev fulgt ud igen. Kunne ske mange gange i løbet af et toiletbesøg og var ret frustrerende.

Hun har sagt: Er du sur mor?, når der ikke kom noget, skønt jeg prøver at være neutral omkring det. Hun kan sikkert mærke min eftertænksomhed og frustration?

Lillebror er 5 mdr. Kan der være søskendejalousi indblandet, skønt han også eksisterede, da det gik bedst?

Hvor længe skal vi lade hende sidde? Hun siger, hun er færdig efter fem sekunder. Vi plejer at sige, Prøv lige om du kan tisse osv. flere gange. Der kan godt gå 10 min, hvor vi går lidt frem og tilbage til hende.
Seks-syv toiletbesøg om dagen á 10 minutters varighed, og så alle de beskidte bleer oveni. Det fylder for meget.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Anette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte