Storesøsteren

30. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Storesøsteren

Hej.

Jeg har en lille udfordring
Min datter blev 2 år, her den 9. august. Hun er en rigtig dejlig lille pige. Men hun er begyndt at bide, råbe og slå. Ikke så meget, men det er nok til at lave nogle konflikter, for hun bider dælme hårdt. :-)

I situationen tager vi fat i hende og siger at det må man ikke, for det gør ondt. Hun bliver lidt flov, og siger hurtigt undskyld. Men det er hurtigt glemt, og hun kan gøre det snart igen..

Derudover har hun utroligt svært ved at høre efter. Man skal sige tingene 10 gange og til sidst hæve stemmen før hun gør som man siger. Og det er ikke fordi det er uretfærdige ting hun skal gøre. F.eks. samle tøj op hun lige har smidt på gulvet, eller lade være med at løbe væk når hun skal have gummistøvler på osv..

Det er sikkert den berømte/berygtede trodsalder der spiller ind...

En anden ting er, at min kone skal føde vores andet barn cirka 25/10. Så det er lige oppe over :-) Vi glæder os, og har snakket ...

Annonce

... med vores datter om, at der snart kommer en lille ny. Ved ikke hvor meget af det hun forstår endnu. Men vi er lidt i tvivl om hvordan det hele skal gå, for hun skal flytte dagplejeplads den 15/10. hun er ikke så glad for at være der hvor hun er nu, og vi synes heller ikke det går så godt derude. Så vi har fået en ny plads til hende. Et sted vi har hørt meget godt om, og hvor der er 2 andre piger på hendes alder.

Men vi er meget spændte på, hvordan det hele skal gå. For det er jo en kæmpe forandring i hendes liv, at skulle skifte dagplejeplads og også få en lillesøster på næsten samme tid.
Og for at gøre det hele værre, er vi også ved at lave et nyt værelse i stand til hende. Vi har dog snakket om, at vente med at lade hende flytte ind på det nye værelse, for ikke at ændre hele hendes liv indenfor 2 uger..

Håber du har en masse gode råd til hvordan vi kan gøre det hele lidt lettere for vores lille guldklump :-)

Med venlig hilsen
Christian

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.