Svar: Stadig store problemer

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne tale med personalet i vuggestuen omkring de problemer I oplever. Tale med dem om hvordan I skal reagere og måske lave en plan som I fælles, både forældre og pædagoger kan støtte op om.

Herfra hvor jeg sidder er det svært for mig at vurdere om Jacob bare reagerer som alle andre 2 årige, eller om han har det svært og har behov for ekstra støtte. I hvert fald lyder det som om at du lige nu har behov for at drøfte det med en fagperson, der kan se Jacob, se situationerne når de opstår og herudfra vurdere, hvad der så skal gøres og rådgive jer videre.

Jeg kan på kommunens hjemmeside se, at der hvor I bor er et familieteam, som tilbyder rådgivning til familier, der har behov for hjælp til at løse forskellige vanskeligheder. Via familieteamet kan I blive henvist videre og således få kontakt med nogen som kan hjælpe jer med de opdragelsesmæssige ting, som I synes er vanskelige.

Du kan også kontakte kommunens PPR afdeling. Her er der ansat psykologer, talepædagoger, pædagoger, fysioterapeuter og mange flere. Næsten alle børn og familier oplever at ting kan være svære i perioder og det er helt normalt. Men nogle gange bliver problemerne så store eller varer så længe, at det kan være en rigtig god idé at tale med nogle fagpersoner omkring det, nogen som er ...

Annonce

... vant til at arbejde med børn og kan se lige præcis hvad problemerne hos jer er. Og så kan vejlede jer omkring det.

Du kan frit ringe til kommunens PPR afdeling, du kan også sende dem en mail. Du kan også kontakte kommunens sundhedsplejerske (måske du kender hende fra drengene blev født?) og bede om at hun aflægger et besøg hos jer. Hun kan så kontakte PPR, hvis hun mener det nødvendigt. Du kan også tale med vuggestuen om hvorvidt det vil være relevant at kontakte PPR.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal ikke være flov eller ked af at bede om hjælp. Det er helt okay og det er jo det alle personer er ansat for - at hjælpe jer børnefamilier. Alle arbejder med det formål at sikre barnet det bedste i familien og derfor forsøge at finde en løsning, som hjælper alle parter. Nogle gange så er man bange for at kontakte kommunen fordi man tror at man så risikerer at ens barn tvangsfjernes. Men sådan fungerer det ikke, man tvangsfjerner ikke bare børn sådan uden videre. Så det skal du ikke være bange for.

Så tag mod til dig og kontakt nogen, som kan hjælpe dig, som kan vurdere din søn og de problemer I har og rådgive jer ud fra det de ser. Det skal nok gå alt sammen. Stort knus her fra og du må meget gerne skrive til mig og fortælle hvad der kommer ud af det:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge to og rigtig godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far