Svar: Kaster med maden - 20 mdr.

10. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, når du oplever, at din datter kaster mere med maden, end der kommer i maven - og du har naturligvis ret i, at da hun er en fysisk lille pige, så skal hun naturligvis have mad nok, og det er bestemt heller ikke hensigtsmæssigt, hvis hun går sulten i seng.

Der er flere ting, man kan gøre, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på hendes spisetider og indtag af mad hele dagen igennem. Det er vigtigt, at I forsøger at have en nogelunde fast rytme, fordi det vil påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for sult/mæthed. Det har altså betydning for, at hun rent faktisk føler sig sulten, når I sætter jer til bordet.

Du skal også være opmærksom på hendes mellemmåltider. Det er vigtigt, at hun får 3 hovedmåltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad. Men derudover har hun brug for mellemmåltider formiddag, eftermiddag - og faktisk også et godnatmåltid, før hun bliver lagt i seng. Mellemmåltiderne skal være sunde og nærende, det kan f.eks. være lidt fuldkornsbrød, lidt grøntsager og frugt, det kan også være lidt yoghurt, ost, æg osv. men det kan faktisk også være f.eks. en frikadelle, lidt kylling eller lignende rester fra aftensmaden. Du kan med fordel bruge netop rester fra aftensmaden til frokost, eller når I kommer hjem fra dagpleje eller vuggestue om eftermiddagen:)

Et godnatmåltid er vigtigt, fordi det netop er med til at sikre, at hun ikke går sulten i seng og vågner om natten, fordi hun mangler mad i maven. Det kan også være rester fra aftensmaden, eller det kan f.eks. være en grød eller en portion havregryn med mælk. Godnatmåltidet bør serveres adskilt fra aftensmaden, så hun ikke lærer, at hun kan afvise din aftensmad og få et godnatmåltid i stedet. Det vil sige, at I om aftenen f.eks. kan have en rytme, der ser således ud:

Aften 18: Spiser aftensmad. Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, pasta, grøntsager, bønner, linser sovs.. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage og gøres klar til natten.

Ca. 19.15, tilbydes hun et godnatmåltid, vand eller letmælk af kop, og får derefter børstet træner.

Puttes derefter til natten f.eks. ca. 19.30. Puttes med bamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang eller lignende.

Hvis hun vågner i løbet af natten, kan hun tilbydes små slurke vand, men som udgangspunkt skal hendes behov for væske dækkes i løbet af dag og aften:)

Det er helt naturligt, at hun i en alder af 20 måneder afprøver, hvordan du reagerer på det hun gør - f.eks. når I sidder ved spisebordet. Det er her vigtigt, at du ...

Annonce

... ikke siger for meget "nej", men i stedet forsøger at holde fokus på det, som du gerne vil lære hende, og det du ønsker, at hun skal gøre. Det vil sige have fokus på maden, og det at spise, så du f.eks. siger "ind i munden skat, ind i munden", "må mor smage din mad?", "vil du smage mors mad?", "se her, der er dejlig pasta... mmm smager godt" osv. Så du på den måde motiverer hende til at spise i stedet for at kaste med maden.

Du skal også være opmærksom på, om hun leger med maden og kaster med maden, fordi hun er igang med at undersøge, hvordan maden føles, ser ud, høres... Hvis hun f.eks. banker tallerken i bordet eller skubber tallerkenen ud over bordkanten med et ordentligt brag, så kan det være fordi, hun gerne vil lege med lyd. Hvis hun hælder indholdet af glasset op i tallerkenen eller kommer maden op i glasset, så kan det være fordi hun er igang med at undersøge, hvordan dette fungerer. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at stimulere dette uden for middagsbordet. Så du f.eks. giver hende et hammerbræt, som hun kan lave lyd med, måske nogle små musikinstrumenter og lignende. Ligesom det vil være rigtig godt at lade hende lege med vand, bøtter, en lille vandkande - f.eks. i badet eller i haven. Hvis hun får stimuleret disse sanser uden for middagbordet, så er der større sandsynlighed for, at hun ikke behøver afprøve dem helt så meget under måltidet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt, at du inddrager hende i måltidet. Hun kan f.eks. godt være med til at dække bord, og du kan give hende en tallerken ad gangen, en kop, en gaffel osv. som hun selv kan bære hen på bordet. Jeg ved naturligt ikke, hvilken højstol du har, men hun kan sandsynligvis godt selv klatre op på sin højstol nu og selv sætte sig parat ved bordet. Hun kan også begynde at hælde med en lille kande og selv hælde vand i sit glas osv. Hun er i gang med at udvikle mere og mere selvstændighed og egen vilje, og det er vigtigt, at du anerkender dette, da det også vil være med til at gøre, at hun har lyst til at sidde mere med ved bordet og deltage aktivt i måltiderne:)

Når hun kaster med maden, og når du nogle gange fjerner hendes tallerken, og hun så begynder at kaste med glas, bestik osv. i stedet, så lyder det umiddelbart som om, at hun bliver frustreret, og at hun ikke helt føler sig forstået. Prøv at medtænke, hvad der ligger bag hendes handlinger, for det handler højst sandsynligt ikke om, at hun ikke kan lide maden eller ikke vil spise, men lyder mere som udtryk for spirende selvstændighed. Det kunne godt lyde som om, at hun ved at føle sig inddraget måske vil kunne finde lidt mere ro og måske vil kunne lytte lidt mere til dig også:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie