Svar: Kaster med maden - 20 mdr.
10. november 2023
Alder:
20 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, når du oplever, at din datter kaster mere med maden, end der kommer i maven - og du har naturligvis ret i, at da hun er en fysisk lille pige, så skal hun naturligvis have mad nok, og det er bestemt heller ikke hensigtsmæssigt, hvis hun går sulten i seng.
Der er flere ting, man kan gøre, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på hendes spisetider og indtag af mad hele dagen igennem. Det er vigtigt, at I forsøger at have en nogelunde fast rytme, fordi det vil påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for sult/mæthed. Det har altså betydning for, at hun rent faktisk føler sig sulten, når I sætter jer til bordet.
Du skal også være opmærksom på hendes mellemmåltider. Det er vigtigt, at hun får 3 hovedmåltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad. Men derudover har hun brug for mellemmåltider formiddag, eftermiddag - og faktisk også et godnatmåltid, før hun bliver lagt i seng. Mellemmåltiderne skal være sunde og nærende, det kan f.eks. være lidt fuldkornsbrød, lidt grøntsager og frugt, det kan også være lidt yoghurt, ost, æg osv. men det kan faktisk også være f.eks. en frikadelle, lidt kylling eller lignende rester fra aftensmaden. Du kan med fordel bruge netop rester fra aftensmaden til frokost, eller når I kommer hjem fra dagpleje eller vuggestue om eftermiddagen:)
Et godnatmåltid er vigtigt, fordi det netop er med til at sikre, at hun ikke går sulten i seng og vågner om natten, fordi hun mangler mad i maven. Det kan også være rester fra aftensmaden, eller det kan f.eks. være en grød eller en portion havregryn med mælk. Godnatmåltidet bør serveres adskilt fra aftensmaden, så hun ikke lærer, at hun kan afvise din aftensmad og få et godnatmåltid i stedet. Det vil sige, at I om aftenen f.eks. kan have en rytme, der ser således ud:
Aften 18: Spiser aftensmad. Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, pasta, grøntsager, bønner, linser sovs.. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage og gøres klar til natten.
Ca. 19.15, tilbydes hun et godnatmåltid, vand eller letmælk af kop, og får derefter børstet træner.
Puttes derefter til natten f.eks. ca. 19.30. Puttes med bamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang eller lignende.
Hvis hun vågner i løbet af natten, kan hun tilbydes små slurke vand, men som udgangspunkt skal hendes behov for væske dækkes i løbet af dag og aften:)
Det er helt naturligt, at hun i en alder af 20 måneder afprøver, hvordan du reagerer på det hun gør - f.eks. når I sidder ved spisebordet. Det er her vigtigt, at du ikke siger for meget "nej", men i stedet forsøger at holde fokus på det, som du gerne vil lære hende, og det du ønsker, at hun skal gøre. Det vil sige have fokus på maden, og det at spise, så du f.eks. siger "ind i munden skat, ind i munden", "må mor smage din mad?", "vil du smage mors mad?", "se her, der er dejlig pasta... mmm smager godt" osv. Så du på den måde motiverer hende til at spise i stedet for at kaste med maden.
Du skal også være opmærksom på, om hun leger med maden og kaster med maden, fordi hun er igang med at undersøge, hvordan maden føles, ser ud, høres... Hvis hun f.eks. banker tallerken i bordet eller skubber tallerkenen ud over bordkanten med et ordentligt brag, så kan det være fordi, hun gerne vil lege med lyd. Hvis hun hælder indholdet af glasset op i tallerkenen eller kommer maden op i glasset, så kan det være fordi hun er igang med at undersøge, hvordan dette fungerer. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at stimulere dette uden for middagsbordet. Så du f.eks. giver hende et hammerbræt, som hun kan lave lyd med, måske nogle små musikinstrumenter og lignende. Ligesom det vil være rigtig godt at lade hende lege med vand, bøtter, en lille vandkande - f.eks. i badet eller i haven. Hvis hun får stimuleret disse sanser uden for middagbordet, så er der større sandsynlighed for, at hun ikke behøver afprøve dem helt så meget under måltidet.
Det er også vigtigt, at du inddrager hende i måltidet. Hun kan f.eks. godt være med til at dække bord, og du kan give hende en tallerken ad gangen, en kop, en gaffel osv. som hun selv kan bære hen på bordet. Jeg ved naturligt ikke, hvilken højstol du har, men hun kan sandsynligvis godt selv klatre op på sin højstol nu og selv sætte sig parat ved bordet. Hun kan også begynde at hælde med en lille kande og selv hælde vand i sit glas osv. Hun er i gang med at udvikle mere og mere selvstændighed og egen vilje, og det er vigtigt, at du anerkender dette, da det også vil være med til at gøre, at hun har lyst til at sidde mere med ved bordet og deltage aktivt i måltiderne:)
Når hun kaster med maden, og når du nogle gange fjerner hendes tallerken, og hun så begynder at kaste med glas, bestik osv. i stedet, så lyder det umiddelbart som om, at hun bliver frustreret, og at hun ikke helt føler sig forstået. Prøv at medtænke, hvad der ligger bag hendes handlinger, for det handler højst sandsynligt ikke om, at hun ikke kan lide maden eller ikke vil spise, men lyder mere som udtryk for spirende selvstændighed. Det kunne godt lyde som om, at hun ved at føle sig inddraget måske vil kunne finde lidt mere ro og måske vil kunne lytte lidt mere til dig også:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske