At baske med hænderne - hand-flapping

12. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

At baske med hænderne - hand-flapping

Kære Helen

Jeg kan jo læse mig til, at du får en del spørgsmål angående autisme og børn i min søns alder... Måske har det noget at gøre med de videoer med 'symptomer på autisme', som man kan se på sociale medier fra forældre til børn med autisme, jeg har i hvert fald set en del og kender flere mødre, som er blevet lidt bekymrede af dem. Et af de symptomer de altid viser i videoerne er at baske med hænderne - 'hand-flapping'.

Jeg er egentlig ikke bekymret for H's udvikling generelt, men han gør altså det med at baske med hænderne, og jeg kan ikke helt gennemskue når jeg læser om det, om det egentlig har noget at sige i sig selv i den her alder, når de ikke har andre 'symptomer'?

Jeg kender godt til autisme, fordi vi har det i familien, og jeg synes ikke H har nogen symptomer på det overhovedet. Han virker til at udvikle sig fuldstændig som forventet af børn på hans alder. Han er ikke sansemæssigt overfølsom på nogen måde, og han er heller ikke udadreagerende, han er god til at spise og til at sove, han er ...

Annonce

... faktisk ret udadvendt og meget interesseret i andre børn og voksne, og er godt med sprogligt, og han er god til at gøre opmærksom på sine behov. Han kan lide de samme ting og lege, som de andre børn. Jeg tænker måske lidt, at hvis han havde autisme, havde vi nok lagt mærke til det nu. Vi har selvfølgelig tænkt over det, fordi det er i familien, men det er som sådan ikke noget, jeg bekymrer mig om til hverdag.

Men altså, han har det med at baske med hænderne, når han bliver ivrig. Det er slet ikke hele tiden, men jeg ser det f.eks. når han er færdig med at spise og bliver urolig ved bordet, eller når der sker noget vildt og sjovt som f.eks. når vi spiller bold, så basker han vildt med armene i 'forventning' over at jeg skal kaste den tilbage til ham. Så det er mest, når han er ivrig og lidt overgearet. Han kan også nogengange bare gøre det for sjov, tror jeg, altså hvor han er helt bevidst om det.

Så nu vil jeg gerne vide fra dig, betyder det mon noget at børn i hans alder stadig gør det?

Med venlig hilsen
Mor til H.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!