Svar: Min datter slår og river - 20 mdr.

3. november 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære Ayse

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Lad mig begynde med at sige, at det er helt normalt, at børn i en alder af 20 måneder kan slå, rive, sparke, kaste med ting osv. Det gør de, fordi de mangler ord. Din datter er stadig så lille, at hun ikke kan sige, hvad hun tænker og føler, og når hun mangler ord, så reagerer hun fysisk i stedet.

Du fortæller, at det ofte sker, når hun skal puttes. Det sker, når I har siddet og læst i en bog, og det er tid til at koble fra og finde ro - pludselig vender hun sig og slår eller river dig i ansigtet. I den situation tænker jeg, at det sandsynligvis er udtryk for to ting:

- Det kan være, fordi hun er ked af, at bogen slutter, at hun er ked af det hyggelige og rare stopper. Og derfor slår hun ud efter dig. Det er hendes måde at sige "jeg er ked af, at vi ikke skal sidde og putte og hygge sammen mere".

- Det kan også være kærtegn, som kammer over. Hun er stadig så lille, at hun kan have svært ved at kærtegne kærligt, så det, der er ment som nus og kærlighed, bliver i stedet til slag og kradseri.

Jeg kan godt forstå dit ønske om at lære hende, at det er forkert at slå og rive, og at hun skal bruge ord i stedet. Jeg forstår derfor godt, at du siger "nej" og "av" og forsøger at forklare hende, at det hun gør, ikke er rart. Derfor forstår jeg også godt, at du har forklaret hendes ældre søskende, at de på samme måde skal sige fra, når hun gør det. MEN, problemet med dette er, at det ...

Annonce

... faktisk godt kan komme til at forstærke problemet.

Hun har en alder nu, hvor hun har en spirende lyst til at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre - og herunder, hvordan I reagerer, når hun f.eks. slår og river. Hun afprøver på dig - finder ud af, at du siger "nej" og "av". Hun afprøver på sine søskende for at finde ud af, om de også siger "nej" og "av". Alt sammen for at finde ud af, hvordan verden fungerer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derfor er det faktisk bedre, hvis I kan forsøge at forhindre det ske. Når du nu ved, at hun kan finde på det i forbindelse med, at I sidder og læser om aftenen, så er det vigtigt, at du får hende drejet fra dig eller afledt, før hun forløber sig. Du skal naturligvis stadig læse bog, hygge med knus og kram om aftenen, men du skal afbryde det, før hun forløber sig. Jo mindre det sker, jo bedre vil det være. Jo større sandsynlighed er der nemlig for, at hun begynder at glemme det med at slå og rive jer.

Du skal se det som at hun forløber sig. Hun gør det ikke for at være ond ved jer, og hun er højst sandsynligt en kærlig lille pige. Hun ved ikke, at det gør ondt og at det frustrerer jer. I skal derfor forsøge ikke at give det alt for meget opmærksomhed, men i stedet forsøge at forhindre, at det sker - altså dreje hende væk, aflede hende, sætte hende fra dig eller lignende, før hun kommer til at slå eller rive - så hun på den måde glemmer det lidt:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger