Kraftige reaktioner

5. november 2023

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kraftige reaktioner

Hej Helen.

Vi har en dejlig dreng på 1 år, han er glad, undersøgende og i rivende udvikling.

Han har altid været enormt god til at have øjenkontakt, og i det hele taget at have kontakt og kommunikere med os. Han efterligner fagter og lyde og pludrer løs, har let til smil og grin.

Han er meget glad for andre børn, og udforsker verden omkring sig for så at vende tilbage til os og så afsted igen.
Han elsker fange og gemmeleg. Han leger giv og tag lege, bygger lego og deler gerne sin mad med os. Han har 4 tænder og 1 på vej, kravler og rejser sig.

Alt i alt tænker jeg han er helt som han skal være. Men siden han har været ca. 8-9 måneder har han tydelig vist at han har sin helt egen vilje, eksempelvis er han blevet frustreret hvis vi har byttet en ske ud med en anden.

Puslebordet er heller ikke den store succes og giver mange konflikter, han har absolut ikke lyst til at ligge der og få skiftet ble, han bliver vred og ked af det, det gør ingen forskel hvor meget forskelligt han får i hænderne.

På det seneste er reaktionerne blevet ...

Annonce

... kraftigere og anderledes, de opstår hvis han er ikke får det som han har tænkt, bliver puslet eller er træt.

Han slår/klasker mig i ansigtet, og selvom jeg tager hans hånd og øver at man i stedet aer, eller tydeligt siger at nej eller av, fortsætter han bare og griner.

Samtidig er han begyndt at gokke/banke sit hoved ind i vores ansigter gentagne gange, han gør det også med i ting. Her er det som om han undersøger tingene, når det er ved os er det i frustration. Han slår også indimellem sig selv på hovedet.

Derudover har han flere gange, hvis han er meget vred i pusle eller spisesituationen, taget min hånd for at bide i mine fingre.

Det gør mig enormt ked af det og bekymret over om vi har gjort noget galt, eller om der er noget i vejen med ham.

Jeg har vendt det med vuggestuen, her får både han og os meget ros og de mener det er helt normalt, de oplever ikke noget af dette hos dem.

Jeg har sådan brug for råd og vejledning ift. om dette er normalt og er en del af udviklingen.
Og hvad som er det rigtige at gøre ?

Hilsen
Den bekymrede Mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie