Svar: Kom hen til mor
5. juni 2016
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du er helt normalt, at børn har en periode, hvor de "stikke af" fra os forældre. Og det er, som du skriver, en del af hendes selvstændighedsudvikling. Hun gør det, fordi hun er i gang med at løsrive sig fra dig, i gang med at finde ud af at være lidt på egen hånd, og hun har ingen idé om, at det kan være farligt eller at hun måske kan blive væk.
Et eller andet sted, så skal du se det positivt og som tegn på en sund udvikling. Og det er sådan, at hun er nødt til at ville noget andet end dig, hvis hun skal udvikle sin selvstændighed. Hun kan ikke finde ud af, hvem hun er, hvad hun kan, vil og står for, hvis hun altid skal gøre, som du siger. Hun er nødt til at ville det modsatte af, hvad du vil, for at udvikle sig selv. Derfor skal du se et som tegn på, at hun er i gang med en positiv udvikling :)
Du må naturligvis gerne have nogle regler om, at når I går tur, og der er meget trafik eller lignende, så skal hun sidde i sin barnevogn eller klapvogn, når I går nogen steder. I kan også have en strop i kanten af vognen, som hun kan holde i, når I går nogen steder, hvor trafikken er mindre (måske har du lagt mærke til, at dagplejere ofte har sådanne stropper til børnene). Hun kan naturligvis også holde dig i hånden - det giver et direkte bånd og en tryghed (mor har fat i dig), men netop i denne alder, vil mange børn blive sure og føle, at vi holder dem for fast - her kan en strop være bedre, for så føler hun stadig, at det er hende selv der styrer det.
Du må gerne sætte ord på "når vi går, skal du holde her", så det bliver sagt direkte og hun lærer, at det er sådan det er. Hvis hun ikke forstår det, så må du sætte hende op i vognen, så hun ikke kommer til at løbe ud på vejen - og så må hun protestere. Det er dig, der ved at det kan være farligt. Men når hun kan løbe selv, må hun gerne prøve at løbe lidt selv.
Hvis hun løber sin vej, når I handler, så kan det være en god idé at du sætter hende i indkøbsvognen eller måske er der en vogn specielt til børn. Hun kan også gå med en indkøbskurv med hjul under. Det vil være rigtig godt, at du inddrager hende i indkøbene, så hun hjælper dig. Det at I hjælper hinanden og hun føler sig inddraget, kommer varerne ned i kurven/vognen osv. vil gøre at hendes lyst til at stikke af bliver betydeligt mindre. Og hun vil samtidig føle sig betydningsfuld. Det er rart at have en følelse af "jeg hjælper mor".
Det er også vigtigt, at du ikke skælder hende ud, når hun kommer tilbage til dig - så er det jo ikke rart at komme tilbage. Du skal medtænke, at det skal være rart at komme hen til dig. Nogle gange kan det være en god øvelse, at du kalder på hende, og når hun så kommer hen til dig, så giver du hende kys og kram, hvorefter hun så kan løbe lidt på egen hånd igen. Så hun oplever, at det faktisk er okay at komme hen til mor. Det er ikke altid, fordi hun så bliver sat i vognen eller får skæld ud...
Nogle gange vil din datter også kunne finde på at stikke af, fordi hun gerne vil have din kontakt, din opmærksomhed. Hvis du så reagerer med at skælde ud, så bliver hun naturligt ekstra ked af det. I stedet kan du nogle gange løbe efter hende, sige f.eks. "din lille bølle, skal du løbe din vej - børn der løber skal kildes" og så fange hende ind i dine arme og kilde hende. Så får hun din nærhed og kontakt, mærker at du rigtig gerne vil hende og derefter vil hun ofte være mere klar til at høre, hvad du siger til hende :)
Med hensyn til oprydning, så er det svært med et spil. Når I er færdige med at spille, så vil hun gerne noget andet.. men oprydning generelt kan du hjælpe hende med ved at lave nogle store kasser. Du kan evt. sætte et billede på kassen, så hun kan se, hvad der skal i hvilken kasse - dukker i en kasse, biler i en anden kasse osv. Hun er for lille til at kunne sortere i farver, størrelser osv. men hun kan godt kende forskel på f.eks. dukker og biler, og på den måde lære hvad der skal hvor. Du skal hjælpe hende, vise og guide hende. Du kan f.eks. sige "kan du tage dukken der - den skal heri" osv. så hun ser hvordan du gør og guides til at gøre det selv.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse". I den kan du læse meget mere om at skulle købe ind sammen med børn, at få børn til at lytte til det vi siger osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske