Brev:
Problemer med skift i søvnstadier
5. juni 2016
Alder:
2 mdr.
Problemer med skift i søvnstadier
Kære Helen
Mange tak for nogle brugbare råd og svar sidste gang. Det har haft en bedre effekt på både søvn, amning og gråd.
Vi er kommet hjem fra Portugal fra ferie, men har stadigvæk "problemer" med, at vores dreng vågner op efter en halv time eller 40 minutter, selvom vi kan se og høre, at han er træt ved, at han gaber og gnider sig i øjnene og har været vågen halvanden til to timer inden han blev puttet. Alligevel kan han grine og smile som om, han ikke var træt. Det et stort set på slaget, når der er gået 30-40 minutter, at han vågner.
Vi har indført amning som en del af putteritualet, som du anbefalede, og det fungerer godt. Vi forsøger altid at få ham til at sove igen ved at tage ham op fra vuggen og starte forfra med at tilbyde ham noget mere mad, nusseklud over hovedet, sut i munden og så gå rundt med ham. Men det kan være en længere proces, der langt fra altid lykkes.
Når det ikke lykkes er det fordi, han simpelthen pludselig virker for vågen efter at have prøvet ovennævnte og derefter pludrer, smiler og er glad. Så bliver han stille igen og så prøver vi én gang til at få ham til at sove. Her kan han gå fra 0-100 på meget kort tid fra at have været smilende til at bryde ud i grådanfald, inden han falder i søvn, hvis det er tilfældet. Der er uanset, hvornår vi prøver at putte ham (også til natten) altid gråd involveret, førend han kan give sig hen til søvnen.
Vi har haft en del dage, hvor han kun powernapper sig gennem dagen, og det giver sjovt nok en lidt mere pylret dreng.
Denne tendens med at vågne op er kun i dagtimerne, da han sover godt om natten. Han bliver puttet omkring kl 22 og sover rigtigt godt hele natten med kun to amninger. Om natten har han således ikke noget problem med selv at komme over i den tungere søvn efter en halv time.
Han vågner som regel 7:30 ca om morgenen og får en formiddagslur igen halvanden til to timer, to eftermiddagslure og en aftenlur. Når han først sover godt, tager han gerne to timerslure og spiser bedre, når han har sovet godt frem for når han powernapper gennem dagen. Vi gør meget brug af vores vikle, hvor han som regel godt kan tage 2-3 timers lure og bedre kommer til næste søvnstadie efter at have slået øjnene op efter en halv times lur.
Hvad kan vi gøre, ud over det vi gør, for at hjælpe ham bedst muligt videre til den tunge søvn? eller skal vi bare regne med, at han ikke skal tage så lange lure mere?
Venlig hilsen
Magnus og Louise