Svar: Opførsel og opdragelse

29. februar 2016

Kategori:
Alder:
5 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, og det er meget svært at vide, hvad der helt præcist er årsagen til, at jeres dreng pludselig vælger at spytte på gardiner og dyne om aftenen, når han er puttet i seng... Der kan være rigtig mange ting, som spiller ind, og hvad det præcist handler om hos jer, tør jeg ikke sige, men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra.

Først - i en alder af 5 år, så ved han godt, at han ikke skal spytte på ting, men at han i stedet kan bruge sine ord. Man kan sige, at yngre børn naturligt godt kan smide sig på gulvet, bryde sammen, sparke, slå, spytte, fordi de ikke kan sætte ord på, hvad de tænker og føler - og det har han sandsynligvis også gjort tidligere, men spørgsmålet er, hvordan I har reageret på det? Det er ret vigtigt, at I i de situationer har fået sagt fra, så han har lært, at der er andre og mere hensigtsmæssige måder at kommunikere på og reagere på.. har han lært det?

Du fortæller, at du den pågældende aften reagerede med at fjerne hans bamser, altså med at straffe ham. Det er uhensigtsmæssigt. Der er ingen sammenhæng mellem det at spytte på sin dyne og hans bamser, og straf virker ikke. Der er meget stor sandsynlighed for, at han føler, at han er forkert, - det er ikke det han gør, som er forkert, men det er ham, som er forkert. Det er ødelæggende for hans selvværd og hans følelse af at have værdi som menneske...

Du fortæller, at du spørger ham, hvorfor han har spyttet, du fortæller også, at du har fortalt ham, at det bliver du ked af.. Jeg forstår godt, hvad du skriver :) Jeg ved naturligvis ikke, hvordan du har formuleret dig, men det kan godt have noget at sige, om du har fokus på ham "hvad laver du?", "hvorfor gør du sådan noget?", eller om du har fokus på dig selv "jeg vil ikke have, at du spytter på tingene". Selvfølgelig skal du sige fra - vi kan sagtens være enige om, at det ikke er okay at spytte på tingene! Og med den alder ...

Annonce

... han har, så undrer reaktionen og jeg kan godt forstå, at du derfor bliver både vred og frustreret. Men det er vigtigt, at du i din kommunikation med ham er tydelig omkring dine egne grænser, og at du ikke taler nedgørende, belærende, moraliserende...

Han opfører sig som et yngre barn - det kan være udtryk for, at han oplever, at der stilles for store krav til ham, at han ikke kan leve op til jeres forventninger. Måske føler han, at det ville være bedre, hvis han var ligesom sin lillebror, måske er det for svært for ham at I er flyttet til udlandet og han skal forholde sig til en ny hverdag, nyt sprog, nye regler og rutiner....

Kan det være en måde at få opmærksomhed på? Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed... du nævner selv, om han måske bare ville have, at du skulle blive hos ham i længere tid - måske har du ret. Måske har han brug for at du prioriterer at være hos ham om aftenen, sidder på sengekanten, taler om dagen osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Kunne det være en idé at tale med ham om, hvad der gør det rart at være sammen og hvad der ikke gør det rart. Ikke i selve situationen, men løbende og på tidspunkter, hvor der er ro på. Tale med ham om, hvordan man viser respekt for andre og respekt for ting. Tale med ham om, hvad der gør ham og andre glade og hvad man bliver ked af, vred over osv. Og hvordan man ser på folk om de er glade eller vrede... Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om forskellige emner, følelser osv. Ligesom I godt kan tale med ham om, hvordan det er at være ham. Hvad han godt kan lide og hvad han ikke bryder sig om - og naturligvis lytte til hvad han siger, anerkende det han tænker, føler og sætter ord på - også selvom han måske siger, at du "altid er sur" eller andet, hvor du ikke føler at han har ret. Lyt til det, anerkend det og tag det til dig.

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse", hvis du ikke allerede har læst den :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor