Opførsel og opdragelse

29. februar 2016

Kategori:
Alder:
5 år, 1 mdr.

Opførsel og opdragelse

Kære Helen,

Vores søn på 5 år er en dejlig, glad og aktiv gut. Men vi oplever nogen gange at han opfører sig lidt ærgeligt. Som et eksempel havde vi en rigtig fin aften og har hygget os meget sammen. Når tiden kommer til at han skal sove så bliver han puttet af mor eller
far´- vi bliver hos ham cirka 10 minutter. Så siger vi godnat og går og lader hans dør stå åben, for det har han det bedst med.

Kort tid efter så hører jeg at han begynder at spytte og da jeg går ind så ser jeg at han har spyttet på gardiner, dynen og hans pude. Dette bliver jeg rigtig ked af at se og jeg spørger ham hvorfor at han har spyttet så siger han bare at det ved han ikke. Jeg fortalte ham også at jeg bliver ...

Annonce

... ked af at se, at han spytter på vores ting.

Jeg ender med at konfiskere hans elskede bamser og han græder og råber og skriger.
Jeg bliver så ked af at en ellers så hyggelig aften bliver ødelagt. Jeg forstår ikke hvorfor at han opfører sig sådan, han ved jo godt at det må han absolut ikke. Måske er det bare fordi at han vil have at vi skal blive hos ham i længere tid.

Jeg ved ikke om det var forkert at tage hans bamser, men jeg tænker at selvom at han spyttede for en årsag som han har svært ved at beskrive, så er det alligevel vigtigt at han ved at han gjorde noget som var forkert.

Hvad ville have været den rigtige måde at takle ovenstående situation på?

Kærlig hilsen
frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!