Svar: Opdragelse - 7 og 4 årige søstre

1. oktober 2015

Kategori:
Alder:
7 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære S

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Det lyder som om, at bølgerne nogle gange kører højt hos jer. Det gælder hos jer alle - I voksne lyder til at råbe meget højt og skælde meget ud - og jeres børn reagerer naturligt med at råbe på samme måde, skælde ud, svare igen - slås hele tiden...

Hvis I skal skabe en forandring, så er I nødt til at starte med jer selv og nødt til at gennemtænke, hvad I gør, og hvad I kan gøre, for at få en anden hverdag.

Du fortæller, at E sandsynligvis synes, at I er sure og døduretfærdige. Og det er rigtig vigtigt, at I anerkender dette, for det har hun sikkert ret i. Du fortæller, at hun har sine egne meninger og holdninger - og det er super godt. Det er vigtigt at anerkende dette, for det er en stor styrke! Det er rigtig godt, at kunne sige fra og mærke efter, hvad man vil og hvad man ikke vil. Når voksne kan det, så siger vi at de er selvstændige, modne, det er flot at kunne sige fra og kende sine grænser. Når børn gør det, så er de pludselig umulige, stædige, kan ikke finde ud af at høre efter...

Det er vigtigt, at I anerkender E´s lyst til medbestemmelse og inddrager hende i hverdagen. Sætter ord på, hvad hun kan bestemme, og hvad I bestemmer, spørger om hendes mening, hvad hun har lyst til eller ikke lyst til. Med den alder hun har, må hun meget gerne have små opgaver, som hun skal hjælpe til med derhjemme. I kan også tale med hende om, hvordan tingene kan komme til at fungere bedre hjemme hos jer, fordi I kan mærke, at I lige nu havner i situationer, hvor I let kommer op at skændes. Det ved hun godt - og det vil hun jo også gerne undgå, så at sætte jer ned og tale med hende om, hvordan I kan lave tingene om (og lytte til, når hun så siger, at I skal lave noget om) vil være en god idé.

Det er også vigtigt, at I lader pigerne være forskellige. Det er vigtigt, at de hver især har noget, som de kan gå op i, som er deres interesse, noget de prioriterer. De behøver ikke lege sammen altid. Det er faktisk helt okay, hvis de nogle gange leger hver for sig. De behøver heller ikke gå til samme ting - prøv at anerkende den aldersforskel de har, så lad dem gå til noget forskelligt, lav noget forskelligt med dem hver især. Der er ting I kan gøre med storesøster, fordi hun er det ældre og som lillesøster ikke er parat til endnu - til gengæld, så er der ting I kan gøre med lillesøster, hvor storesøster ikke behøver være med.

Så er der det med at høre efter. Det er igen vigtigt, at I her er opmærksomme på, hvordan I selv kommunikerer. Du nævner, at I tit kommer til at råbe for hurtigt, du nævner også, at pædagogikken ofte forsvinder ...

Annonce

... og så nævner du, at det ofte først virker, hvis I kommer med en trussel om at tage penge fra hendes pung...

Det er en rigtig dårlig idé at bruge trusler. Det er ikke respektfuldt at bruge trusler og respekt skal være gensidigt. At bruge trusler er også ødelæggende for børnenes selvværd. Det lyder som om, at I nogle gange kører en meget autoritær opdragelsesform, som går ud på at børnene skal gøre som I siger og hvis de ikke gør det, så falder der en straf... Det er meget uhensigtsmæssigt, hvis I gerne vil have at børnene hører, hvad I siger, respekterer jer og følger jeres regler, så er I nødt til at møde børnene ligeværdigt.

Det er også vigtigt, at I kommunikerer tydeligt. Prøv at lægge mærke til, om I har tendens til at sige "du skal...", "nu skal du...", "du må ikke..." osv. Alle disse sætninger der starter med "du, du, du" kører hen over hovedet på jeres datter M. Hun lukker ørerne. Hvis der er noget I gerne vil have hende til, eller noget hun ikke må, så start med jer selv og jeres grænser og sig f.eks. "jeg vil gerne have at du..." eller "jeg forventer at du" eller "jeg vil ikke have...". Så bliver det meget mere tydeligt for hende, hvor jeres grænser går og hvad reglerne er.

I skriver at I ofte skal sige tingene mindst 100 gange og måske er det problemet - at I snakker alt for meget. Hvis I f.eks. har en aftale med hende om, at hun selv skal tage sin madkasse op af tasken og hun glemmer det hver dag, så siger I måske "nu har du igen glem madkassen, hvor mange gange skal jeg sige det til dig? Det er da utroligt, at du ikke kan huske det" osv. osv. Og hun ender med at lukke ørerne.... I princippet kan I bare sige et eller to ord "skat - madkassen?!" og hun ved godt, at det betyder, at hun skal tage den op af tasken.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange hører hun måske ikke hvad I siger, fordi hun er optaget af andre ting. Her kan I lægge en hånd på hende, lige få hendes kontakt og gentage det I spørger om.

Andre gange kan I også bruge humor eller lave lidt sjov, andre gange måske bare spørge "hvad sker der her?". I kan f.eks. sige "M.. hvor mange ører har du?" og hun svarer måske "2?" og I kan sige "er der nogen af dem der dur?", "jaaa" "okay - kan du så høre, at jeg spørger om...". Atter andre gange kan I også stoppe op og sige "m.. jeg har spurgt dig flere gange, hvordan kan det være, at du ikke...?". Så i stedet for at sige tingene igen og igen uden nytte, spørge ind til, inddrage, forsøge at finde en fælles løsning...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn".

Rigtig meget held og lykke med dem alle tre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor