Søvn og maveproblemer

1. oktober 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn og maveproblemer

Kære Helen,

Jeg skriver med et par spørgsmål omkring søvn og maveproblemer.

Min søn er 1 måned i dag, og vi har igennem de seneste uger haft en del udfordringer med søvn og hvad vi tror er maveproblemer.

Vores ene udfordring tror vi relaterer sig til maven. Når han har spist bliver han ofte urolig, fordi han har afføring han skal af med. Han presser og bliver rød i hovedet og falder først til ro når han er kommet af med, det han skal. Om aftenen virker det til at dette eskalerer for ham, og han bliver rigtig ulykkelig. Vi har igennem de sidste 2,5 uge haft 2-3 timer hver aften, med en dreng der er helt utrøstelig. Det skifter mellem skrig, og en dreng der er helt stiv i kroppen og rød i hovedet, hvorefter han falder til ro og næsten i søvn, vågner op og starter forfra. Vi forsøger at berolige ham, talte blidt til ham, holde om ham, og hjælpe ham så godt vi nu kan.

Har du et forslag til hvordan vi skal håndterer denne situation? Hvad kan vi selv gøre for at hjælpe på det? Det er en ret opslidende situation vi er i lige nu, og det tager hårdt på vores lille familie.
Og tror du ligesom os, at det er maveproblemer?

Ift. søvn så er vores søn begyndt at have rigtig svært ved at finde ro. Det er som om, der bare sker for meget i hans krop og hoved, arme og ben kører rundt. Ofte falder han til ro og ...

Annonce

... sover 10-15 minutter og vågner så op med et sæt og fortsætter hvor han slap. Vi synes det er en svær situation, da det tager meget lang tid at få ham til at falde ordentligt i søvn. Vi har svært ved at finde ud af, om han er overstimuleret, understimuleret eller måske bare overtræt (eller måske er det igen maven der driller)? Vi stimulerer ham primært med sang og ved at snakke med ham og nusse hans krop.

Har du et råd til hvordan vi kan håndtere denne situation, så vores søn kan få den gode og vigtige søvn? Vi er selvfølgelig nervøse for, om han får nok søvn (i øjeblikket sover han ca. fra 20-21 stykker til ca. kl 06-07, afbrudt af 2 amninger, derudover to gode lurer i løbet af dagen (ca. 2 timer), og så noget småtteri hist og her. Aftenener går som beskrevet med uro og gråd i 2-3 timer hvor han er vågen).

Om natten ligger han også ofte og bokser rundt i søvne, og virker til at det måske er hans lille mave der arbejder på højtryk.

Tror du det er maven, eller kan det være noget andet? Vi har længe været i tvivl, om han måske var meget sulten, men han tager rigtig flot på (han har taget 1400 g på de første 4 uger efter fødslen), vi har også drøftet om det kan være noget jeg spiser, som går i modermælken og giver ham problemer med maven?

Vi ser frem til at høre dine gode råd.

Venlige hilsner fra
Anne Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder