Brev:
Søvn og maveproblemer
1. oktober 2015
Alder:
1 mdr.
Søvn og maveproblemer
Kære Helen,
Jeg skriver med et par spørgsmål omkring søvn og maveproblemer.
Min søn er 1 måned i dag, og vi har igennem de seneste uger haft en del udfordringer med søvn og hvad vi tror er maveproblemer.
Vores ene udfordring tror vi relaterer sig til maven. Når han har spist bliver han ofte urolig, fordi han har afføring han skal af med. Han presser og bliver rød i hovedet og falder først til ro når han er kommet af med, det han skal. Om aftenen virker det til at dette eskalerer for ham, og han bliver rigtig ulykkelig. Vi har igennem de sidste 2,5 uge haft 2-3 timer hver aften, med en dreng der er helt utrøstelig. Det skifter mellem skrig, og en dreng der er helt stiv i kroppen og rød i hovedet, hvorefter han falder til ro og næsten i søvn, vågner op og starter forfra. Vi forsøger at berolige ham, talte blidt til ham, holde om ham, og hjælpe ham så godt vi nu kan.
Har du et forslag til hvordan vi skal håndterer denne situation? Hvad kan vi selv gøre for at hjælpe på det? Det er en ret opslidende situation vi er i lige nu, og det tager hårdt på vores lille familie.
Og tror du ligesom os, at det er maveproblemer?
Ift. søvn så er vores søn begyndt at have rigtig svært ved at finde ro. Det er som om, der bare sker for meget i hans krop og hoved, arme og ben kører rundt. Ofte falder han til ro og sover 10-15 minutter og vågner så op med et sæt og fortsætter hvor han slap. Vi synes det er en svær situation, da det tager meget lang tid at få ham til at falde ordentligt i søvn. Vi har svært ved at finde ud af, om han er overstimuleret, understimuleret eller måske bare overtræt (eller måske er det igen maven der driller)? Vi stimulerer ham primært med sang og ved at snakke med ham og nusse hans krop.
Har du et råd til hvordan vi kan håndtere denne situation, så vores søn kan få den gode og vigtige søvn? Vi er selvfølgelig nervøse for, om han får nok søvn (i øjeblikket sover han ca. fra 20-21 stykker til ca. kl 06-07, afbrudt af 2 amninger, derudover to gode lurer i løbet af dagen (ca. 2 timer), og så noget småtteri hist og her. Aftenener går som beskrevet med uro og gråd i 2-3 timer hvor han er vågen).
Om natten ligger han også ofte og bokser rundt i søvne, og virker til at det måske er hans lille mave der arbejder på højtryk.
Tror du det er maven, eller kan det være noget andet? Vi har længe været i tvivl, om han måske var meget sulten, men han tager rigtig flot på (han har taget 1400 g på de første 4 uger efter fødslen), vi har også drøftet om det kan være noget jeg spiser, som går i modermælken og giver ham problemer med maven?
Vi ser frem til at høre dine gode råd.
Venlige hilsner fra
Anne Sofie