Svar: Lommepenge og gaver

28. august 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mattias´ mor

Tak for dit brev :) Jeg tror, der er ligeså mange meninger om lommepenge, som der er forældre, men jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg er som udgangspunkt helt enig med dig i, at børn hen af vejen skal lære, at man skal arbejde for penge, og at man ikke altid kan få, det man ønsker sig. Det er helt fint, at børn lærer, at man nogle gange må ønske sig noget, spare sammen til noget og vente, før man kan få noget, som man rigtig gerne vil have.

Jeg synes også, at det er en rigtig god idé, at børn lærer, at nogle ting er meget dyre og derfor ikke noget man bare lige kan købe. Den store legoæske koster mange penge, så den kan man ønske sig til sin fødselsdag eller til jul. De små legoæsker kan man dog nogle gange godt købe...

Børn kan også godt lære, at selvom man generelt skal passe på sine ting, så kan nogle ting godt være så dyre, at man er nødt til at passe særligt på dem - for man kan altså ikke lige gå ud og købe en ny... Uden dermed sagt, at børn altid kan finde ud af at passe på disse ting, derfor skal man altid overveje, hvad det er man giver barnet og hvilket ansvar, der følger med.

Det er også godt at lære børn, at der er nogle ting, som man kan købe brugt eller være heldige at arve - eller ting, man f.eks. selv laver, kan være ligeså gode eller have en ganske særlig værdi...

Og I er allerede godt igang med at lære jeres dreng dette - og det lyder så fint, alt det du fortæller.

Jeg ved, at mange er fortalere for lommepenge - det er jeg ikke i så høj grad. Ikke at jeg ikke mener, at børn skal have opgaver og kan tjene penge, men jeg synes, at det er meget vigtigt, at man i en familie kan hjælpe hinanden - fordi man er familie - og ikke fordi man skal have penge for det. Man hjælper hinanden fordi man holder af hinanden og gerne vil hinanden det godt. Og jeg har mødt rigtig mange børn, hvor forældre eller andre beder dem om at hjælpe, og hvor barnet med det samme svarer "hvad får jeg for det?!", og det synes jeg grundlæggende er forkert. Så i vores hjem, har jeg faktisk ikke givet faste lommepenge, men pigerne har og har haft små opgaver, og vi hjælper hinanden, som noget helt naturligt...

De kan dog godt tjene penge. Hvis de har givet udtryk for, at de rigtig gerne ville have noget, ønskede sig noget, så har vi talt om, hvad det kostede, og hvordan de ...

Annonce

... kunne spare sammen. De har f.eks. godt kunne få små ekstra opgaver, som de så har udført og fået penge for det. Det kan være at jeg f.eks. har sagt "hvis du vil hjælpe mig med at vaske vinduer, så kan du tjene penge" eller "hvis du vil hjælpe mig med at vaske bilen, så kan du tjene penge på det".

De har også af sig selv nogle gange fået idéer - "må vi lave en Limonade-bod på vejen?". Det har de naturligvis fået lov til. Jeg har betalt for de ting, de har skulle brug for at kunne lave og sælge deres limonade - og ja, på den måde har de jo i princippet nok ikke tjent pengene hjem, men jeg har belønnet deres indsats, og de har tjent de penge, som de har fået for limonaden, de har solgt. I byen hvor vi bor, afholdes der også hvert år børneloppemarked, hvor børnene kan sælge deres gamle legetøj og på den måde tjene penge...

Nogle gange har vi lavet aftaler med familien - hvis de har ønsket sig en virkelig stor og dyr ting, så har vi forklaret, at sådan en ting er så dyr, at hvis man ønsker sig den, så må den være fra hele familien - så kan man kun få én gave, og gaven er så fra os alle - mor, far, søster, farmor, farfar, bedste og betefar.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle gange har de betalt lidt, og jeg har betalt mere. Hvis de f.eks. ønskede sig en bil til 500 kr og havde gjort rigtig meget for at spare sammen og havde nået at spare f.eks. 117 kr sammen - så ville jeg f.eks. godt kunne sige, at de betalte de 100 kr og jeg betalte resten. Så de skulle tømme deres sparebøsse, tælle de 100 kr. sammen, få fornemmelsen af den næsten var tømt, mærke beslutningen om, hvorvidt det nu var det rigtige køb/valg - og så gå i butikken. Andre gange har vi delt lige over - og nu er de så gamle, at de f.eks. kan sige "hvis jeg selv køber de bukser, vil du så give mig jakken?" eller lignende.

Og så skal der naturligvis også være plads til, at vi en gang imellem bare køber en ting til vores børn (eller mand) for at glæde dem, ligesom vi selv bliver glade for at andre har tænkt på os, har købt noget til os. Og jeg kan sagtens følge dig, når du skriver "hvad skal jeg gøre, når nu jeg bare har afsindig meget lyst til at købe en stor pakke lego?" - så skal du naturligvis købe den. Der behøver ikke altid at være nogen anden grund end at du elsker ham, vil glæde ham og vil elske at bygge lego sammen med ham:)

Håber du kan bruge lidt af disse tanker videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger