Lommepenge og gaver

28. august 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Lommepenge og gaver

Kære Helen

Vores dejlige søn på 3½ har for ca et halvt års tid siden opdaget begrebet penge. Først fik han nogle mønter i en lille pung (uden at der var en bagtanke eller plan for denne intro til penge), og samtidigt har han jo fundet ud af, at for at få nogle af de dejlige ting, der er i vores nabos legetøjsbutik (jo, vi bor lige ved siden af), så skal der betales med enten rede penge eller med mors/fars betalingskort.

Og der er jo mange ting, som han ønsker sig. Bl.a. den store træhugger-maskine, som koster 4-500 kr. Da han har fået en del andre store maskiner indenfor det sidste halve år (fordi vi købte nogle brugt), så har vi udsat at give ham træhuggermaskinen. Men ihh, hvor han taler om den, og han prøver også at spare op til den - uden at have nogen som helst fornemmelse for hvor langt de 120 kr. han har i sin lille pung, rækker.

Men her er så problemet, for hvordan kan vi bedst administrere, hvordan han kan opnå at få penge?Indtil videre foregår det ved, at han spørger mig direkte, om han må få nogle penge, hvortil jeg bare har svaret, "nej, for penge kan man ikke bare få" - måske mumlet noget om at man skal arbejde for at få penge. Men samtidigt så synes jeg egentlig at han er for lille til at skulle få penge for små opgaver i hjemmet. Ud fra princippet om at vi alle skal hjælpe med huslige opgaver, og at det ikke er noget man får penge for at skulle gøre. Han har forøvrigt ikke nogle faste opgaver endnu. Han hjælper lidt til med at tømme opvasken (når han vil), flytte tøj over i tørretumbleren, rydde op på sit værelse, vaske fars bil - alle de ting, han synes er sjove at gøre sammen med os. Indtil videre er der ikke tale om pligter.

Er det en idé at give ham et fast ugentligt beløb, som lommepenge, og IKKE for udført arbejde? eller skal vi ...

Annonce

... "finde på" ting han skal gøre og i givet fald hvad dog? og hvor meget? Når nu en træhuggermaskine koster 500 kr...

Det var det ene spørgsmål. Jeg har 2 spørgsmål til dig, som sandsynligvis kan besvares i samme svar.

Det andet spørgsmål går på, hvordan vi bedst kan håndtere det med at give ham gaver. Både han og jeg er vilde med at bygge Lego. Og det er altid sjovt at få noget nyt, som vi bygger sammen, og han er virkelig blevet god til det. Da han ofte efterspørger noget nyt, har vi som et nyt tiltag aftalt at han i stedet for det ugentlige kinder-æg, kan få en lille pose med en legofigur sammen med hans lille portion fredagsslik.

Men hvad med de større gaver? Han er enebarn, så derfor er der ikke noget med at skulle fordele sol og vand lige - og omvendt er der flere penge til ham... Han får ikke overvældende mange store gaver. Han fik en meget dyr brandbil, som han "byttede" sig til i nabo legetøjsbutikken for sine sutter - og så har han jo fået de større Bruder maskiner sådan lidt løbende fordi vi havde fundet nogle billigt og brugt, men pludselig blev det faktisk lidt svært at finde anledninger, til at "komme af med dem" til ham på..., men det er tilbage i foråret).

Så når jeg nu har afsindig meget lyst til at give ham en stor pakke lego, hvordan kan jeg så få det gjort uden at skabe forventninger om at der snart lige kommer en ny pakke? og uden at få et tiggende barn?

Han har fødselsdag i december, hvilket har fået os til at overveje at give ham en sommergave på fast basis. Men hvad ellers? Det er jo træls, hvis der kom en forventning/krav om en fast kvartalsgave, hvis vi prøvede at systematisere det lidt - og det virker jo også totalt "uromantisk"

Vil meget gerne høre dine tanker og erfaringer.

På forhånd tak.

Mattias's mor :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor